Translate

fredag 15 mars 2019

Dresden


Vi tog en lugn morgon innan vi körde iväg mot Dresden, vi hade bara ca 13 mil dit. Vi hittade direkt, ok en pytteliten felkörning, den bestämda ställplatsen mitt inne i stan vid floden Elbe.


Efter en fika promenerade vi över en av broarna till den gamla staden. Innan vi kom dit fick vi se en jättestor klimatdemonstration av skolungdomar eskorterade av polis. Vår svenska Greta Thunberg vet nog inte riktigt vad hon gjort eller så vet hon det. För mig ger det hopp om mänskligheten även om jag inte är så bra på att leva klimatsmart.




Dresden är en fantastiskt vacker stad även om regnet emellanåt föll. Vilka byggnader och miljöer, jag njöt verkligen av att gå runt och titta.


Floden Elbe som flyter genom staden.




















Vi var inne i denna fantastiskt vackra kyrka som är återuppbyggd efter att Dresden bombades 1945.





Vi gick upp på avsatsen här framme och då såg vi plötsligt ställplatsen och Boris.





Vi promenerade tillbaka över bron i regnet hem och sedan åt vi middag och tog det lugnt.


Vi var också inne i en enormt stor shoppinggalleria, Altmarktgallerian och där gick jag till Apoteket och köpte något mot mina hostattacker. Harald har googlat och tror att det är kikhosta och jag får erkänna att det gestaltar sig precis så. Sedan jag började ta detta så har jag bara haft normal förkylningshosta så kanske det hjälper.


Jag var också inne i ett chokladmuseum och där fanns mycket gott.





Vi har ett litet fel i bilen så det är inte alldeles problemfritt och Harald blir så irriterad. Det är 12 voltskontakten i hans koj där bak som inte fungerar. Det innebär att han inte kan använda sin snarkmaskin (påverkar mig också) och kan inte se på TV:n där. Han felsöker och felsöker men har inte lyckats hitta felet hittills.



Kvällsutsikten.

6 kommentarer:

  1. Hon heter Greta ���� kram från strandbaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kände på mig att något inte var rätt, men orkade inte kolla upp! Kram

      Radera
  2. Låter som ni har det bra! Vad härligt att vara på resande fot och att få uppleva så mycket. Är allt lite avis.. Själv håller jag på att gräva upp gamla buskar, ogräs m m i rabatterna för att kunna lägga sten/singel där istället. Så slipper vi (läs jag) förhoppningsvis rensa ogräs 😁 Ha det så härligt! Kram och hälsa Harald

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vi har det bra och mycket att uppleva innanför kusterna haha! Ni har det säkert bra ni också bland rabatterna, kramar till er båda!

      Radera
  3. Vilka byggnader och vilka foton på dom!! Magnifikt!! Skönt om du fått lite lindring för din hosta. Hoppas det ger med sig helt nu snart. Och så mycket gott där i cholkadmuseet! Ni får dra en skarv från nåt annat uttag så länge. Men förstår irritationen❤️ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blir långsamt bättre med hosta och förkylning. Det går inte att skarva tyvärr, är ett 12 voltsuttag och sådana skarvar har vi inte. Kram

      Radera