Translate

lördag 16 mars 2019

Dresden


Imorse vaknade jag till koltrastens sång, det gör mig lycklig och jag tror nästan att det är sommar. Vädret såg fint ut så vi bestämde oss för att stanna ytterligare en dag i Dresden. Vi jobbar på att inte ha bråttom! När vi kom ut lite senare regnade det igen och har varit ett evigt regnande hela dagen. Vi åkte stadsrundtursbuss Hop on Hop off så nu kan jag allt om Dresden.  På väg till bussen tog jag lite foto, hade tagit med mig Nikonkameran med teleobjektivet.







Harald överst och en annan herre underst.




Mycket av stan raserades under flygbombningar i februari 1945 och Frauenkirche som vi var inne i igår var bara en stenhög. Den började byggas upp igen av materialet som fanns 1993 och står nu färdig igen så som den var. Det kostade miljoner euro och gjordes med hjälp av donationer. Helt fantastiskt bara det.
Vi fick idag åka en lång runda även utanför den gamla staden och det var stundtals intressant och stundtals lite tråkigt eftersom det var lite svårt att uppfatta den engelska uppläsningen i hörlurarna. Lite kunde jag ändå snappa upp när inte den tyska rösten som gick högt i bussen tog över helt.


Här såg vi en ny utvecklingsfabrik för Wolkswagen.


Raka och långa vägar genom parkerna.


Vi åkte genom områden med enorma villor, här är bara några.


 Vi avslutade med att gå in och titta på en av Dresdens mest kända byggnadsverk, Swinger som byggdes under första delen av 1700-talet. Idag inrymmer det många konstsamlingar.









En enormt stor innergård.


Harald var inte så pigg på att hoppa av i regnet så vi åkte hela rundan, köpte lite gott bröd och gick tillbaka till Boris och fikade.


Efteråt ville jag återvända till några ställen så jag gav mig av själv. Hittade något av det jag ville, men hann inte med bron Blaus Wunder som jag velat fotografera. Jag gick runt och kollade lite butiker och gick också på den stora gågatan med massor av butiker. 


Jag var inne i en stor marknadshall med saluhall och mycket annat.


Sedan blev jag så glad för jag lyckades hitta en stor Form och Designbutik som jag kollat in från bussen.




Pappersblommor här överst och underst något annat material.



Jag försökte fånga våren utan så bra resultat.


Jag fortsatte och hittade den stora moderna gågatan med massor av butiker.







Tillbaka hemåt genom gamla delen igen. När jag var hemma var jag trött, kollade och såg att jag gått över 10 km sammanlagt under dagen. Då får jag också säga att min förkylning känns bättre, inte borta, hostar och snörvlar, men inte de där hemska hostattackerna och kroppen är bättre. 

Imorgon kör vi in i Polen.

6 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en jättefin stad, härligt med både historia och modernt, kram❤️

    SvaraRadera
  2. Så mycket ni får se! Härligt! Och härligt att din förkylning är på väg åt rätt håll!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får vi verkligen, så tacksam för det! Kram

      Radera
  3. Härligt att få följa er och samtidigt få se både det ena och det andra utan att behöva åka dit. Fina gamla byggnader och tur att du skrev att de har restaurerats efter kriget då jag från början tänkte hur har alla dessa byggnader klarat sig från kriget. Nu ser jag framemot att få semestra lite i Polen. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du uppskattar det hela! Kram

      Radera