Translate

fredag 12 april 2019

Sammanfattning av resan med Boris

Det är svårt att göra en sammanfattning som blir vettig, men jag försöker.
Vi hade en plan och vi skulle vara borta till senare i maj var det tänkt. Den största anledningen att vi kom hem tidigare var att vi missat att campingarna inte var öppna i Kroatien. Det är svårt att hitta vanliga parkeringar att stå på och det är inte heller så mysigt. En annan anledning är att vi tycker det är ensamt, vi träffade inte någon, jo en dansk bil alldeles på slutet när vi var i Tyskland och paret där pratade vi med en stund. De var förresten ute på en tur som är som en eskader, alltså flera bilar som kör till ett mål, det hade varit roligt. De skulle till Sicilien.Vi visste inte att det förekom, trodde det var en segelbåtsföreteelse. Vi trivs tillsammans, det är inte det, men ibland behöver vi även prata med andra och byta erfarenheter av olika slag.


Inför varje gång vi åker iväg tänker jag att denna gången ska vi vara på samma ställe i längre perioder, men det blir aldrig så. Jag/vi fixar inte det och jag vet inte varför. Jag önskar att vi kunde göra det. Det var likadant när vi seglade, blev vi inblåsta så var jag mer eller mindre panikslagen och ändå kunde vi sitta på havet i många dygn, men det var ju ändå en förflyttning.
Då vi trivs bäst med bilen är när vi ibland hälsar på några eller träffar andra på olika ställen och umgås några dagar, den variationen är bäst. Då njuter vi också av tvåsamheten däremellan.

Vi hade planerat att besöka olika mål som haft och det genomförde vi,
Tropical Island söder om Berlin
Dresden
Auschwitz
Krakow och Saltgruvan
Istrien i Kroatien med Porec, Rovinj och Pula.
Under resans gång bestämde vi att besöka Wien och att köra Romantische Strasse i Tyskland.
Alla dessa platserna blev vi lika förtjusta i som vi trodde och ett plus blev staden i Wroclaw i Polen som vi båda gillade. Minus blev att vi inte hittade någonstans att stanna i Pula i Kroatien så den staden fick vi inte se mer än att vi körde igenom.


Mitt första försöka att göra en karta som alls inte blev exakt men på ett ungefär. Jag har inget tålamod med att lägga en hel dag på detta!

Vi är också nöjda med alla platserna vi stod på, det var varierande mellan parkeringsplatser, ställplatser och campingplatser. En favorit blev dock campingplatsen i Novigrad i Kroatien, Aminess Sirena Campsite.



Vi körde 430 mil och oftast är ju även körningen en upplevelse med fina omgivningar. Vi väljer oftast bort motorvägar, men inte alltid. Dieselkostnaden är lite lägre i länderna vi kört i, men det gör inte så stor skillnad, ibland beror det på vilka stationer vi tankar på och det är svårt att känna till.

Tyvärr blev det ändå en del negativa erfarenheter. Allt kan tillskrivas vår dåliga planering och insikt i att ordentligt undersöka de olika ländernas bestämmelser och trafiklagar. Nu vet vi till exempel att det blir alldeles för dyrt att köra med en husbil över 3,5 ton i vissa länder. Förra gången vi körde i dessa länderna hade vi en mindre husbil.

I Polen köpte vi en ViaTollbox + pengar att köra med för 672 kronor, den kunde vi inte lämna tillbaka eftersom det bara går vid några gränsövergångar och vi vet inte om vi har pengar kvar på den eller om vi, ve och fasa, även där kört utan pengar på den.

I Tjeckien blev det fel, jag köpte bara en vinjett för 231 kronor och vi skulle nog haft något annat för vinjetten var för bilar under 3,5 ton, det fattade jag sedan. Det var en väldigt kort sträcka vi körde i det landet.

I Österrike köpte vi en GoBox+pengar att köra med för 1555,00 kronor. Det blir dyrt att köra igenom det landet, vi stannade ju i Wien annars kunde vi lika gärna köra igenom på en dag. Dessutom tillkommer böterna vi fick på 2530,00 kronor. De fortsätter nu att skicka mejl till oss med anmodan om olika papper och miljöklassning och annat som vi inte förstår. Vi har nu skickat kopior och ifyllda blanketter så får vi se vad som händer. Harald har varit i kontakt med Bengt i Örkelljunga där vi köpt bilen och de menar att det ska inte behövas mer. Allt detta skulle vi ju såklart haft gjort innan vi körde iväg. Vi hade vid det laget inte ens bestämt att vi skulle köra i Österrike.

I Slovenien köpte vi en DarsGo+pengar att köra med för 1105,00 kronor, det blir också väldigt dyrt att göra genom. Vi övernattade två gånger, inga roliga ställen något av dem. Det är inte heller längre än att det går att köra genom utan övernattningar. Här tillkommer också böter på 5302,00 kronor, han var då snäll och skrev på något annat sätt, inte vet jag, annars kostar det 2000,00 euro istället för de 500,00 euro vi fick.

Nu måste jag poängtera det som alla andra säkert redan vet, fyll på pengar när boxarna tutar mer än 1 pip, vi trodde ju i vår enfald att vi kunde göra upp det vid gränserna.

Kroatien har ett annat system, där tar man en biljett vid påfarten till motorvägen och stoppar in den när man kör av och betalar för milen. Det kostade oss 149 kronor.

Tyskland, liksom i Sverige med några undantag i storstäderna, är det inga extra kostnader för att få köra i länderna.

Sammanlagt kostade det 3712 i vägtullar (+ böterna 7832,00 kronor). Som jämförelse betalade vi nästan ingenting förra året när vi körde till Spanien.

Oavsett böterna är det för oss alldeles för dyrt att köra i dessa länder, jag menar inte att det inte får kosta med tanke på vägar och miljö, men att jämställa en husbil på 3,650 ton med lastbilar och yrkestrafik är lite väl magstarkt tycker jag.

När vi slår ut övernattningskostnaderna så har det kostat ca 123,00 kr/natt och det är ju inget att säga om.

Undrar ni hur det gick med reportaget i Motormännen? Vi backade där och dom lovade att inte skriva om oss. Vi kände efter böterna att vi skulle framstå som de korkade personerna vi är haha!

Vi fick också problem med gasolen, det var utan vår skuld, till slut fick vi påfyllt våra flaskor i Kroatien av en ren slump. Det var fel på våra adaptrar som vi köpte till den nya flaskan som skulle göra att det inte skulle vara problem att fylla på gasol ute i Europa. Vi har ännu inte varit inne med det till Gasolstationen i Helsingborg, det ska blir intressant att höra vad de säger.

Det var andra gången vi körde till Kroatien och vi älskar det landet, men får tyvärr säga att det nog inte blir fler gånger, det är för mycket hinder på vägen. Romantische Strasse i Tyskland var så fint och hade vi inte haft de där äckliga böterna i huvudet så hade vi nog stannat längre. Tyskland ger iallafall mersmak. Jag ska sänka mina äventyrsbehov och försöka se allt det fina som finns nära. Jag menar, Margreteberg...... dit ska vi köra och fika en dag haha!



Jag är heller inte riktigt lika glad för husbilskörandet längre, jag vet inte riktigt om jag tycker att det är värt vad det kostar. Det ändrar sig säkert igen när jag fått lite distans och nu ska vi köra i Sverige framöver i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar