tisdag 10 september 2019

Gnosjö

Idag åkte vi inte många mil, vi lämnade Hillerstorp för att köra till Gnosjö och besöka Hylténs och Gåröström Industrimuseum. Det öppnade inte förrän kl 13 så vi tittade först på Töllstorps Industrimuseum. De senare har inte öppet alls nu, endast på sommarmånaderna, men det var en jättefin natur och roligt att promenera där.

Jag tycker om skogarna med mossklädda marker.

I anslutning till Hylténs Industrimuseum finns det en ställplats för husbilar. Den visade sig vara fantastiskt fin och helt gratis att stå på. Solen sken efter en regnig natt så vi satt ute och njöt en stund i väntan på att muséet skulle öppna.

Fin utsikt över sjön och kyrkan.

På andra sidan ligger muséebyggnaderna.

Det kostade 60 kronor att besöka också frågade han om vi ville ha guidning. Det ville vi förstås, väldigt billigt. Han berättade, visade runt och demonstrerade, det var så intressant.

Industrin startade 1874 och 1947 lämnade de två sönerna och bara låste dörren och allt står kvar som det var.

De tillverkade så mycket olika saker och här är träformarna till det mesta.

Själva arbetsplatsen är intakt och alla saker finns kvar, här tex arbetarnas boxar.

Här fick vi en demonstration hur det gick till från början.

De tillverkade också mycket båtdelar och industrin är fortfarande igång på så sätt att det är en massa pensionärer som hjälper till att hålla det levande. Den här båten renoverades till ursprungligt skick och de kunde göra exakta delar som originalet hade.

Cykelklockor, bara några saker av alla dessa massor av delar som gjordes till allt möjligt.

De körde fortfarande sin egen el.

En av flera arbetsplatser där arbetarna hade sin skåp. Mannen här hängde upp sin klocka när han gick därifrån, han tyckte inte att han behövde den längre.

Sedan fick vi besöka kontoret som står exakt som det inreddes 1874.

Dessa hyllor användes på mässor.

Till kranar.

Demonstration av tillverkningen av klockor.

Ett annat av en arbetares skåp, han hade idolbilder.

Vi fick sedan, tillsammans med ett annat par även komma in på Gåröströms museum där massor av gamla maskiner och tillverkningar i Gnosjöområdet visades.

Här fanns maskiner för allt.

Den här gamla bilen hittades i en lada och var den gamle mannen Hylténs bil. Nu försökte de renovera den i ursprungligt skick.

Det fanns också mycket igenkänning, Facit skrivmaskin som jag skrivit på så mycket när jag jobbade som kontorist.

Här renoverades en gammal brandbil, Hylténs tillverkade massor av delar genom åren till just brandbilar och dess utrustning.

Kedjor till sängbottnar.

Just det, mandelmusselformar!

Muttrar och spik i massor.

Vi var där kl 13 när de öppnade och kom därifrån 15.30. Det var så intressant även för mig vars värld inte varit industrin precis. Men en svensk historia kändes det som.
Vi gick tillbaka i bilen, vi hade inte ätit sedan frukosten så det var en god fika och under tiden bestämde vi oss för att stanna kvar och köra direkt till Jönköping imorgon.

Vi åt Pyttipanna till middag, jag packade inte med så mycket olika mat så det får bli enkel mat dessa dagar.

Jag tog en liten kvällspromenad när solen gick ner.