Translate

fredag 24 januari 2014

Fredag

En sån där blandad skön dag, en fredag dessutom som ju för oss pensionärer inte längre har riktigt samma status. Men, den känns ändå fortfarande  lite speciell. "Undras vad andra gör en sån här fredagskväll?" undrade Harald medan han emellanåt sov i soffan. Han är förresten bättre, men det tar nog tid att hämta sig helt. Han åkte in och besiktigade vår bil som inte gick igenom, en skitsak, men irriterande. Vi hade kört 350 mil sedan förra besiktningen, vi sliter inte precis på bilen. Jag gav mig av på morgonpromenaden under tiden, det blev invallningen till Margreteberg och inom Saluhallen på hemvägen, 6,0 km.

 
Först blev det samling kring brödet jag hade med mig.




 
Nu börjar isen verkligen lägga sig.

 
Också den där vyn som jag njuter så av. Jag antar det är för att vi inte har fler berg här, till sommaren ska jag njuta ännu mer när vi ska segla till Bohuslän.

 
I Saluhallen hade det kommit in underbara vårblommor och dom kan ju bara arrangera det så himla snyggt.

 
Ja även rotsakerna och annat blir ju tjusiga.

 
Jag kunde inte motstå att köpa några blekrosa tulpaner med mig hem.

 
Jag bakade hallongrottor, vad det är gott! Och väldigt enkelt att baka.
 
Hallongrottor
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
hallonsylt
Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Blanda mjölet med bakpulvret och tillsätt det. Arbeta ihop till en deg. Rulla ut degen till en längd och dela den i 20 bitar och lägg i småbrödsformar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt. Grädda i mitten av ugnen cirka 12 minuter

 
Jag gjorde en pesto och fixade iordning presentburkar med det och apelsinmarmeladen jag gjorde förut.
 
Pestodl basilikablad25 g pinjenötter2 vitlöksklyftor4 msk olivolja1 dl riven parmesanost1/2 tsk salt
Mixa ihop allt och ringla i oljan försiktigt efterhand. Det är enkelt och mycket godare än den färdigköpta. Jag använder valnötter istället för pinjenötter, tycker det är godare.

 
Jag cyklade ner för att basta och bada. Det var -2 grader i vattnet idag och lite issörja att kliva ner i. Då är det extra härligt på något sätt. När jag cyklade tillbaka hem värkte det ordentligt i pannan i motvinden.


 
Mia ville ha bild på hårklippningen, då bjuder jag på detta!

 
Harald stod för matlagningen idag och den var nästan klar när jag kom från badet, vad lycklig man blir. Han gjorde en jättegod kålpudding med potatis och lingon, den kan jag verkligen rekommendera!

6 kommentarer:

  1. Kan det verkligen vara bra för kropp och huvud att cykla först ner till bastun i bara badkappa och sedan hem likakant klädd men då även med vått hår? Kålpuddingen ser verkligen god ut och som vanligt lyser flitens lampa hos er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo jag tror inte att det är onyttigt iallafall, fast det är kallt i pannan! Men sedan är det så skönt att ställa sig i en varm dusch och njuta i soffan.

      Radera
  2. En mycket bra dag med andra ord...och en härlig promenad..tack för den..Men badet ger mig rysningar, brrr... och man måste ju inte förstå allt...:)) Gunnel

    SvaraRadera