onsdag 14 maj 2014

Pensionärsutflykt

Idag gjorde vi en utflykt, nu är det semester! Vi tog bilen och åkte med färjan över till Danmark och vidare till Rungsted. Det kostar bara 400 kr för en dagsbiljett fram och tillbaka och är man 4 personer är det billigare än att resa, ganska fantastiskt eller kanske dåligt om man ser till miljön.

På färjan måste man äta röda pölser och dricka öl tycker bröderna.

Nä, det blev faktiskt ingen öl, men däremot pölser.

Rhododendronen står i blom nu.

I Rungsted var vårt mål Karen Blixen muséet.

Först gick vi runt och läste om hennes liv och det var verkligen intressant. Vilken spännande kvinna, var finns dessa kvinnor idag?

Efter det fick vi vänta en stund på gården eftersom de bara släpper in ett antal personer åt gången i bostadshuset.

Rungsteds hamn ligger precis över vägen.

Det var intressant och roligt att se hur familjen bodde, Karen Blixen dog 1962. Den här bilden smygfotade jag. Det fanns enormt fina blomsterarrangemang överallt. Jag är jätteglad över att äntligen ha sett detta.

Vi fortsatte ner till hamnen.

Himlen var svart och det kom också enorma regnskurar och även hagel. Men vi kunde ändå sitta ute och äta lunch på en av restaurangerna i hamnen.

Lilian och jag åt Captains frukostbricka medan Arne och Harald åt sina biffar med pommes. Alla var nöjda och glada.

Det var gott om båttofflor.
Vi åkte tillbaka mot Helsingör, körde den gamla Strandvejen och njöt av villorna och bokskogen, vad det är vackert på danska sidan nu.

Vi stannade på Prövostenen utanför Helsingör och handlade lite viner. Här är det provdrickning av gin och whisky.
En härlig dag, vi kunde bara konstatera att vi har det jäkligt bra!