lördag 24 juni 2017

Karesuando

Karesuando, alldeles på gränsen till Finland och vårt sista stopp i Sverige på ett tag. Innan vi kom hit så vaknade vi i Kiruna imorse. Igårkväll satt jag ute länge i midnattssolen, tyvärr var det ett berg i vägen och så fort solen sjönk lite så blev det kallt. Det är svårt att fatta att klockan nästan är 12 på natten.

Vi hade lite att sköta innan vi kom iväg, det är tömning och tankning, städning som är lättast på en camping och sedan skulle vi bunkra så mycket mat det gick. Det är ett pysselitet kylskåp så det blev lite mat som går att förvara i garaget, inköpet tog sin lilla tid sedan lämnade vi Kiruna där allt kretsar kring LKAB.

Vi trodde, läs jag hade läst att Ishotellet i Jukkasjärvi var stängt vid denna tiden, men av en slump fick vi veta att det var öppet. Det fick bli en avstickare dit och vad glada vi är för det. Helt fantastiskt är det och jag skulle gärna vilja komma dit på vintern också.

Vi hade dessutom turen att en kvart efter vi kommit dit så gick det en guidad tur. På det sättet fick vi veta allt kring Ishotellet och vilket företag det är, i högsäsong jobbar 250 och 270 personer och det jobbas 11 av 12 månader på året. Vi började gudingen här och vid floden byggs det upp den stora delen, vilket startar i november och öppnas efterhand. I april beroende på väder stängs det och så sent som för en vecka sedan fanns det fortfarande rester kvar.

Det finns också en stor del som är öppet året runt och det kunde vi besöka. Detta är ingången.

Men först fick vi besöka byggnaden där allt tillverkas och där olika iskonstnärer jobbar varje år under flera månader. Där tillverkas också alla glas och annat till isbaren. De använder stora formar liknande denna för att göra igloon till de byggnader som bara finns på vintern.

Här berättade guiden om olika projekt som Jukkasjärvi gör i andra delar av världen, bla denna i Paris till Chanels modevisning.

Här stod isblocken och väntade.

Därefter fick vi komma in i själva Ishotellet och guiden fortsatte berätta för oss.

Här kom vi först in till en stor sal där även Isbaren finns.

De samarbetar med Absolut Vodka (såklart).

Vi fick fortsätta in i själva hotelldelen med alla rum som alla var olika, det ena mer fantastisk än det andra. Alla rummen var som konstverk där de olika iskonstnärernas namn stod utanför.

Jag höll på att förfrysa händerna eftersom jag ville fotografera så mycket. Till slut fick jag kasta mig ut därifrån, Harald fick hjälpa mig att få av mig den där rocken.

Efter en fika på parkeringen körde vi vidare, det är bara lågväxande skog, små björkar och annat så långt ögat kan nå, ganska tråkigt faktiskt.

Vi kände oss jättenöjda med att stanna i Karesuando och kom till en liten rolig camping med en rolig och trevlig man som kom ut och tog emot alla som kom. Han tyckte att Harald kunde komma ut och röra på sig så han kunde visa var vi skulle stå, kanske lite för oss själva så Harald kunde ta en cocnac i lugn och ro?

Det känns som vi kommit till en annan värld, här tar man vad man har liksom, jätteroligt att gå runt och titta.

Harald var trött så jag tog själv en promenad och gick och tittade i den fina kyrkan, så mycket mera finns inte.

Det började regna när jag var ute och nu fullständigt vräker det ner ute och är 7 grader.

Ikväll lagade jag Chili con Carne så det räcker minst en dag till. Gott blev det.

Nu vågar jag skriva att vi börjar bli lite trötta på kylan, men äventyret tar ändå över och det ska bli så roligt att komma ut till havet igen.

1. Wow säger jag om ishotellet så fint för oss att se allt inne i hotellet så tack för att du offrade dina fingrar i kylan. Vilken fantastisk resa ni är på. Kör försiktigt när ni bilar vidare. Kramar.

1. Tack Ulla, så glad för att du uppskattar det! Kram

2. Hej! Visst har ni det jättefint! Men det ser ut som om ni gillar värmen inne i er fina bil. Fantastiska bilder du tar Christel! Här har vi haft på ösregn och sol hela midsommarhelgen, det är bara att stå ut. Snart kommer väl sommaren på riktigt. Men först en sväng till Stockholm för sonsonens konfirmation! Ska bli roligt, första barnbarnet som tar detta steg!
    Ha en bra resa genom Norge, blir ju en riktig Hurtigrutt! Kram Vanja

1. Tack, ja det är mysigt att go in sig i bilen när det är så kallt ute, det är väl isåfall det vi saknar på denna resa, värmen. Hoppas nu att ni haft det fint i Stockholm! kram

3. Oj vilka bilder!!! Så häftigt !! Ja jag förstår att ni tröttnar på kylan men ni får värma er med god mat och mys iver fina Bosse!! Kram💚💚💚

1. Tack! Ja det är ju så mycket annat fint så kylan får vi ta även om vi längtar efter värme och kunna sitta ute! kram