måndag 26 juni 2017

Nordkap

Imorse vaknade vi till nästan sol, jag låg och tittade ut över snöklädda fjäll och kände mig så nöjd och glad över att vi har tagit oss hit till Nordkapp. Ja, ingen trodde väl att vi bara skulle göra små turer med husbilen och jag trodde det definitivt inte heller. Iallafall inte så länge som jag får Harald med mig och att han tycker det är lika spännande som jag. Vi hade en jätteskön morgon och kunde  till och med ta kaffet utomhus innan vi körde iväg.

Vi trodde inte att det var så långt upp på toppen, men det var 2,5 mil och en helt fantastisk väg upp. Detta är nog bland det häftigaste vi gjort, kanske inte riktigt som seglingarna över Atlanten och vår tid i Brasilien, men nästan.

Att få angöra toppen kostar pengar och vi fick lösa 2 biljetter för 540 norska kronor för 24 timmar innan vi kunde parkera. Vi var så glada över vårt beslut att invänta dagen med att köra upp, vi kom upp till bra väder och bra sikt och vi tog oss snabbt ut. Vi gick runt och njöt av utsikten och av olika minnesstenar innan vi frös och gick in i anläggningen. Vi hade inte förväntat oss att det skulle vara så fint. Vi tittade på Panoramafilm, olika utställningar och grott upplevelse innan vi avslutade i souvenirbutikerna.

Redan på slutet av vår promenad började molnen välla in.

Ett jättevackert kapell finns också.

Här fick vi en grottupplevelse genom fyra årstider.

Vi blev mätta på allt till slut och gick tillbaka till bilen och tog en fika. Strax efter hade molnen vällt in och nu var sikten nästan ingen, vilken tur vi hade! Jag tog en liten runda till för att se skillnaden innan jag lagade middag.

Även inne i stora lokalen var det skillnad, nu hade många bussturer anlänt och det var fullt av folk.

Vi skulle egentligen fira med en flaska Cava, men istället blev det öl och snaps. Jag åt midsommarmaten och Harald fick lite blandade rester.

Senare ska vi ta en tur till ute och se om midnattssolen vill visa sig. Vi övernattar häruppe inatt.