Translate

lördag 2 februari 2019

Lördag

En helt lugn och blank helg, det behöver vi ibland, men det får inte bli jämnt, då blir det tråkigt. Jag gick en promenad med dotter Mia, lite råkallt, men det känner inte vi när vi pratar.



Dagens bänk, där blev det lite arrangerat haha!




Jag gick till Bokhandeln och sedan hittade jag Mia här. Intressant det där, men inget för mig.


Jag gick in på Conditori Öresund istället och köpte vars en semla till mig och maken. En gång, men inte fler, 26 kr för en mini. Den var väldigt god.



Jag gjorde en riktigt god middag idag, Frikadeller i currysås. Receptet finns i på internet så jag skriver receptet.

Smörrebröd med frikadeller i currysås, jag hade inte smörrebröd utan ris till.
500 g köttfärs
100 g philadelphiaost
1/2 msk grön currypasta
1 tsk salt
Currysås:
2 schalottenlökar, hackade
1 äpple i grova tärningar
1 1/2 msk extra stark curry
1-2 msk rapsolja
2 dl vispgrädde
2 dl vatten
1/2 tsk salt
saften från 1/2 citron
1 msk creme fraiche
Blanda färs, ost, currypasta och salt. Forma till små frikadeller. 
Currysås: Fräs lök, äpple och curry i olja i cirka 2 minuter. Häll på grädde och vatten och låt sakta koka ihop i 5-8 minuter. Lägg ner frikadellerna och låt puttra under lock i ytterligare 7-10 minuter, tills frikadellerna är färdiga. Smaka av med citronsaft och creme fraiche.


Detta kommer jag att göra igen, så gott.


Jag åt efterrätt, Creme Caramell köpt på Lidl. Harald gillar inte dessa, jag är svag för det och köper när det är extrapris.




3 kommentarer:

  1. Vilken Mysdag!! Härligt😍 God mat och fika som vanligt, me like!! Önskar jag kunde komma till dig lite enkelt och mysa lite jag med.... KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det önskar jag också! Fika, scrappa, fika, prata...... Kram

      Radera