Translate

fredag 26 augusti 2016

Kivik

Vi är inte riktigt överens med Bosse när det gäller sömnen, vem ska ligga innerst? Det är nog för mycket med två täcken? Ska jag kanske prova att ligga i den andra bädden? Inatt hade jag dessutom en dunkande näsa, hur dum får man vara? Jag packade undan alla solskyddsmedlen, trodde inte att det behövdes mer. Helt fel, det är ju högsommarväder! Bortsett från detta så är det så skönt att inte behöva ha bråttom iväg, allting går ju så fort, vi har liksom inte en hel dags segling framför oss för att komma någonstans. Så vi äter frukost, fixar lite, duschar om det finns möjlighet och ändå har vi nästan hela dagen på oss att uppleva olika saker. 


Morgonutsikten i Kåseberga

Igår började vi med Simrishamn, vi parkerade vid turistinformationen och sedan promenerade vi omkring i stan. Jag tycker inte att det var så särskilt fint, Ystad är t ex mycket finare, men vi var nöjda med att ha sett stan.


Vi var inne i en jättefin butik, ligger på huvudgatan, men just nu glömt vad den heter.


En sån här vill jag ha!


Kyrkan i Simrishamn

 Vi fortsatte till Stenshuvud dit vi krånglade oss ner på smala vägar. En till sån där grej som jag gärna ville se och vi vandrade upp till topparna, vi blir rätt trötta i värmen får jag erkänna. Vi skulle belöna oss med en fika på Café Annorlunda, men det har nog överlevt sig själv. Vi blev inte alls imponerade och struntade i det.


Vandring uppåt, som på Kullaberg ungefär haha!


Utsikten likaså, bara andra hav, här Hanöbukten.



Här finns det också ett Naturum med lite utställning om livet i nationalparken.




Till vänster här, som jag inte fotade eftersom det var dukar över alltihop fanns kakbuffén. Inga enstaka kakor kunde man köpa utan bara hela buffén och jag tyckte inte att det såg så inbjudande ut.

I Kivik hade vi bestämt att stanna och så blev det. En gratis ställplats, en parkering, men helt ok att stå. Där satte vi oss i solen och tog en fika med nyköpt bröd från Simrishamn. Det blev en lång promenad i Kivik, jättefint överallt och en fantastisk fiskbutik där vi handlade dyrt. 


Fiskaffären i den lilla hamnen.


Fritjof Nilsson Piraten



Så mycket äppelodlingar har vi sett denna dag.


Jag klättrade själv ut på baksidan för att se om det var badbart, men det var det inte.


Här står vi.



Så god middag blev det, jag köpte varmrökt lax med örtfyllning och romsås och Harald fick en Västerbottenpaj. En sillburk kom också med i kassen. Så nu är jag nöjd! Vi satt ute länge och njöt av det med ett par glas vitt vin. 




Även god efterrätt idag, blåbär från torget i Simrishamn.

Vi är för tillfället rörande överens om att det där med husbil är trevligt!

3 kommentarer:

  1. Så härligt och kul att ni är överens, tur med vädret har ni också....Gunnel

    SvaraRadera
  2. OjOj så mycket vackert ni ser!!! Vi ser mest Ikea 😃 Men jag gillar ju det också faktiskt 😜 Ha det gott och vila näsan från solen 💚 Kraam

    SvaraRadera
  3. Så roligt med nya ställen och fina upplevelser, kram

    SvaraRadera