Translate

tisdag 30 augusti 2016

Visingsö och Örebro

Vi ville inte köra från Gränna utan att ha besökt Visingsö och jag fick övertalat Harald att klä oss i regnkläder och plocka ner cyklarna. Sedan hade vi sådan tur att det kom inte en droppe regn på hela tiden och precis när vi var tillbaka i Bosse så började det regna rejält. Vi åkte alltså färjan över till Visingsö och cyklade runt.




Här stod vi och var nöjda med att inte sitta i en segelbåt.


Visingsborg, en av många gamla borgar som finns på ön.




Här på Persgården besökte vi ett konstgalleri.


Gamla gravhögar finns det gott om.


Mullbärsträd från en gammal satsning som inte blev något av, men träden finns kvar.



Det finns en hel del gamla gravar som finns i dagern annars har Vättern höjt sig mycket sedan den tiden så mycket ligger under vatten idag.


Här trodde jag att vi skulle fika, Svensgårdens Bonnacafé, men dom hade semesterstängt! Ännu mer besviken blev jag när jag såg att dom serverade ostkaka. Detta ligger på västsidans mitten och precis efter här fanns det ställplatser för husbilar med jättefin utsikt.



Fler gravhögar


Ett litet nostalgimuseum och den här tapeten ger mig minnen.




Vi tog en lunchfika och sedan körde vi vidare. Vi skulle till Haralds kusin Annki och man Dag som bor mellan Örebro och Arboga nere vid Hjälmaren. Här kunde vi stå på deras tomt.


Vi tittade runt på deras fina tomt med brygga och hus.




Ett fantastiskt fint hus och tomt. De har ett helt nyrenoverat kök, så härligt stort som ett riktigt lantkök. Ett sådant skulle jag vilja ha!



Vi blev bjudna på jättegod middag, grillad kyckling med bacon och parmesanost, god sallad och pommes.


Att bara få sitta här med utsikt över Hjälmaren och med trevligt sällskap, underbart. Kvällen gick snabbt och plötsligt var klockan halv två på natten! Tack snälla Anki och Dag!

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att ni kom iväg då ni fick se allt fint!! Ostkaka sa du... det är ju bara småländsk ostkaka = mannagrynspudding 😉 Tacka vet jag riktig hederlig Hälsingeostkaka 😉 Haha!!! Skämt åsido så var det ju trist att det var stängt. Ha det gott!! Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhnej, ingen mannagrynspudding inte, men då ser jag fram emot att prova en Hälsingeostkaka, ska hålla ögonen uppe nu här i Dalarna finns den kanske? Tack för alla härliga kommentarer som jag inte svarat på! Kram

      Radera