Translate

måndag 1 augusti 2016

Dals Långed

Efter samråd med ”grannarna” på söndagsmorgonen bestämde vi till slut att köra en bit in i landet och valet föll på Dals Långed i Dalsland. Annki och Dag har en bra tidning med förteckning över ställplatser 2016 och i den hittade vi en fin ställplats. Så är det det där med skogen, men allt måste testas, jag kan ju ha ändrat mig genom åren. 


Här står vi på Sävligs camping i Fjällbacka

Vi körde en vacker väg med skog, öppna ängar och små hus, Dalsland är vackert bara jag slipper trycka in mig i mörkret. Vi hittade platsen som ligger fint vid Laxsjön. Där har vi gått med vår Maxi77:a troligen 1986 när vi gick Dalslands kanal. Vädret är kallt, men när solen tittar fram är det ganska skönt. 


Vi kompiskörde och det är trångt att köra från Sälvik.


Utsikt över Laxsjön där just två båtar kom in till den lilla gästhamnen här nedanför.


Här står vi.

Vi tog en promenad och här ligger Stenebyskolan som är känd för sina hantverks- och konstutbildningar. Vi besökte en studentutställning och en konstutställning, detta ser ut som att bli en riktig kulturresa. I övrigt ett helt dött litet samhälle, iallafall såhär en söndag.



Jojo det kan det vara ibland.





Vi hade en gemensam grillning på grillplatsen nere vid sjön, helt underbart fint och vi fick med gemensamma kylskåp till en riktigt god måltid. Jag får erkänna att det mesta kom från Annkis och Dags kylskåp och dom gjorde också det mesta och gott var det alltihop, grillat kött av olika slag, nypotatis från deras trädgård, grillad halloumiost, fetaost/grönsallad och bearnaessås.

När solen var på väg ner och kylan för jobbig drog vi oss upp till bilarna och avslutade sedan kvällen hos Annki och Dag som har en lite större bil.


Grillplatsen där Annki sköter grillen.


Findukning



Sammanlagt en riktigt fin dag.

4 kommentarer:

  1. Så vackert och mysigt!!! (Jag försöker iallafall variera orden även om jag menar HÄÄÄRLIGT!!) Vilken vy över vattnet och ljuvlig grönska. Bara njuter med er!! Kul att ni slog följe. Roligt att det fanns något att titta på också. Kram på dig!! Anna 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häärliga du skulle jag vilja säga! Tack för att du aldrig tröttnar, du gör mig alltid så glad! Kram

      Radera
  2. Va trevligt att ni vände österut, och sen blev det lite bonus att ni ändå hitta vatten ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart, annars blir vi totalt vilsna, kram

      Radera