Translate

onsdag 16 oktober 2019

Söderåsen

Igår var jag på fotoutflykt med Fotoklubben. Vi blev bara fyra, men vi hade en trevlig dag på Söderåsen. Det är helt otroligt vackert där, varför åker vi inte dit oftare? Det ska bli ändring nu när vi får vår Plåtis till våren. Jag har inte varit vid Skäralid sedan vi hyrde stuga där 1980 tror jag det var. Först stannade vi vid Kopparhatten och var runt och fotograferade innan vi körde tillbaka till Skäralid där vi åt lunch och sedan gick i ravinen. Vilka höstfärger och så vackert. Här kommer lite bilder, först från Kopparhatten där vi kunde titta ner och över ravinen.



Ståtliga trädstammar.




Det var mycket folk runtomkring denna fina höstdag, mest danskar tror jag.


Fotovännerna Bitte och Claes.



Och Tom med sitt fina stativ.



Solen fixade fina skuggor.







När jag tröttnat på utsikten tittade jag neråt istället.


Räliga liksvampar.









Så många vackra former och färger i naturen nu.


Vi avslutade Kopparhatten med kaffe och pratstund.


Tillbaka till Skäralid för att äta lunch. Vi tittade först på dammluckan där. Det är så mycket vatten just nu och det var extra roligt.







Jag är inte bra på att fotografera rinnande vatten, men ni kan ju ändå få en uppfattning. Tom tar så vackra vattenbilder.







Vi åt en jättegod dagens lunch på värdshuset där. Sprödbakad torsk med mycket gott till.


Mätta och nöjda gick vi i ravinen, då hade vi alltså kommit ner i den som vi kunde se uppifrån till en del tidigare från Kopparhatten. Jag hade inte riktig ro att läsa om detta naturfenomen pga att jag var en aning splittrad över familjehändelser. Jag ska göra det mer inför nästa besök till våren.



Det är svårt att återge känslan att gå där i ravinen.














Det finns så många olika sorters mossor, den ena vackrare än den andra.






Tack Bitte och Tom som ordnat denna utflykt och Claes för skjutsen. En så trevlig dag och jag är så glad över att jag äntligen kom dit.

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra foton, till och med jag blir sugen på att åka ut i skogen ... /Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det tycker jag, vi kan åka dit en dag! Kram

      Radera