Translate

söndag 20 oktober 2019

Tredje dagen i Stockholm


Haha, jag dör, jag var helstressad av att få ut blogginlägget för igår och gjorde det sista nere i foajén innan vi skulle fortsätta ut igen.

Men, först måste jag berätta lite mer om gårdagskvällen på Operakällaren. När jag fått lite distans till det inser jag att det var en upplevelse som satt sig ordentligt. Det var inte bara maten, den var ju otroligt god, utan helheten av att bli omhändertagen och få känna sig en aning betydelsefull. Dessa unga människor som arbetar där, vad de får lära sig, det är helt makalöst. Mia hade bokat bord till kl 6 och vi lämnade inte förrän mellan halv 12 och tolv, så lång tid tog det. Det var inte tråkigt eller långsamt en enda stund.


Jag kommer aldrig att glömma detta och kan inte nog tacka Mia för denna upplevelsen.


Vi var ordentligt trötta imorse och kom inte ner till frukosten förrän ganska sent. Å andra sidan var vi inte så hungriga.


Lite gick ändå ner och jag slog till och med till med en pannkaka.


När jag fått klart blogginlägget imorse och vi checkat ut från hotellet så gick vi ut för att promenera till Nordiska muséet. Idag var det lite regnigt men ändå skönt.


På väg till Djurgården passerade vi Dramaten.




Utanför står Margareta Krook.











Vi hade bestämt att besöka Nordiska muséet för att se utställningen om Arktis.









Det var så intressant och mycket information om vad som händer när Arktis is smälter.


 
 


En sak bland många andra är att när isen smälter så vaknar bakterier och virus till liv igen och drabbar djur och människor med sjukdomar som vi tror att vi utrotat.



Vi tittade sedan på en lägenhet från 40-talet. Åh vad jag kände igen mycket från vår lägenhet som vi bodde i när jag var barn.





Telefonen i hallen, det var så på den tiden.











Vi fortsatte upp i huset och såg en utställning om 50-talet.


Åh jag minns alla Stilmönster, så mycket jag har sytt efter dem.



Vi fortsatte och tittade på Det dukade bordet.



Vem minns inte gottebordet som skulle finnas efter alla kalas.




7 sorters kakor på kalasen.


Den sista utställningen vi tittade på handlade om våra traditioner.





Ett besök i butiken är ju alltid en måste. 


På tillbakavägen gick vi in i Sturegallerian, Mia skulle köpa lakrits också hann vi med en fika.



Vi åkte taxi till Arlanda, enligt Mia blev det inte så mycket dyrare än Arlanda Express och vi slapp att gå. Vi var redan trötta igen, vi gick lite över 6 km idag.


Ikväll var vi hemma vid halv nio efter fantastiska dagar i Stockholm. Jag kan aldrig nog tacka Mia för allt. Vi har haft det så bra och så roligt och är så nöjda med allt vi gjort. Det har varit helt perfekt, tack igen min älskade tös.

6 kommentarer:

  1. Tack själv för fantastiska dagar. Det är alltid härligt att vara iväg med dig — vi gillar samma, vi vill samma och vi skrattar åt samma! Kram /MIa

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk helg ni haft. Lyckliga du som fått uppleva detta. Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag blir så glad för din skull min vän och för er skull!!!❤️❤️❤️

    SvaraRadera