Translate

fredag 22 november 2019

Promenerar

Äntligen har jag kommit riktigt igång och promenerar igen, nu ska jag bara hålla fast vid det. Fast redan nu vet jag att jag har annat för mig kommande tre dagar. Egentligen skulle jag gått på Friskis idag, men sov för länge haha! Pensionärslivet är svårt eller hur?


Jag följde havet ut till Lerberget, ännu en fin dag, lite grå kanske, men jag gillar det.





Jag vände upp för att äntligen kolla upp cykel- och gångviadukten som är nymålad sedan jag gått där sist. Det finns två viadukter i Lerberget och en annan gång ska jag titta även på den andra.




Den är så fin tycker jag.



Promenaden gick sedan via Sporthallen, Siöcronaparken och hem, det blev 6,4 km.



Jag gjorde middagen idag också. Detta receptet är också från en tidning, värd att skriva receptet här.

Höstgryta med savojkål, färs och potatis
500 g blandfärs
1 gul lök
20 cm purjolök
olja till stekning
1/2 dl tomatpuré
2 msk konc grönsaksfond
salt och peppar
6-8 fasta potatisar
2 stora morötter
8 dl vatten
6-8 blad savojkål
Tillbehör:
2 dl matlagningsyoughurt
lite chilipulver
bröd
Skala och skär gul lök och purjolök i rejäla klyftor eller bitar. Hetta upp en kastrull med olja och stek färs, lök och purjolök tills köttet är genomstekt. Tillsätt tomatpuré, fond, salt och peppar och fräs ett par minuter till. Dela potatis och morötter i mindre bitar och tillsätt i grytan. Tillsätt vatten och låt grytan sjuda på medelvärme tills rotfrukterna är mjuka, ca 15 minuter. Riv savojkålen i rejäla bitar och vänd ner i grytan ett par minuter innan potatisen är klar. Smaka av med salt och peppar. Servera med en klick youghurt och pudra gärna över lite chilipulver. Bröd är gott till.


Jag serverade creme fraiche istället för youghurt, tycker det är godare. Jag tog lite sambal oelek också i grytan för lite mer sting. Jag tyckte den var jättegod, Harald var inte så begeistrad, men det säger sig kanske själv?

Jag måste skriva något om kålen, savojkål är inget jag brukar använda, men den är så vacker att titta på. Det var gott också. Men, hade jag vetat vad den kostar så hade jag valt vitkål istället, det hade varit lika gott. Hade jag handlat hade den lagts tillbaka.


I eftermiddag var vi bjudna på fika hos Haralds syster Karin och Dan. Även moster Ami var där.


Goda saffransbullar med mandelmassa också fyllda nötkakor så makalöst goda. Jag har fått receptet och skall baka någon dag. En god äppelkaka med kanel och vaniljsås fick vi också.


Så trevlig pratstund och mys.


En trevlig helg önskar jag er alla!

3 kommentarer:

  1. Ett riktigt kafferep ❤️ Härligt!! Den grytan såg spännande ut, hade nog jag gillat men förmodligen inte resten av familjen. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja så är det nog, passar dig och mig! kram

      Radera