söndag 1 februari 2015

Cykling

Igår var det en utflykt igen och vi blev hämtade tidigt på hotellet. Vi åkte tillsammans med Hans och Birgitta igen och efter ett par timmar anlände vi ytterligare ett kaffeplantage. Då var jag hysteriskt kissnödig (urinvägsinfektionen) och kunde alls inte tillgodogöra mig förevisningen .

Ananasväxter noterade jag iallafall.

Det blev många toalettbesök denna dagen, denna var extra fin, inte bara en golvtoa. Spolanordningen är fin.

Kafferosteri som vi fick prova att rosta och stöta.

Herrejösses vad vi sett många växter och frukter, jag kommer inte ihåg hälften och just denna stora vackra har jag glömt, tycker bäst om formen.

Vi fick nu göra samma provsmakning som tidigare men hade en enormt fin utsikt denna gången.

Vi körde vidare en liten bit och var nu uppe vid bergen, varav en är en vulkan. Där fick vi en Balinesisk frukost.

Sedan tilldelades vi cyklar och färden började. Det gick i stort sett bara nerför, men var lite knivigt med handbromsarna.

Vår guide för denna dagen, en trevlig kille som alla är här.

Cyklingen gick genom odlingar och fina små byar.

Vi stannade emellanåt och precis när vi ville. På Bali är tuppfäktning en stor grej bland männen fast vad vi förstod är mycket av det olagligt, men något lagligt, fattade inte riktigt. Iallafall så får tupparna vara i såna här små burar för att bli aggressiva.

Vi fick många fina möten under cyklingen.

Vägarna genom byarna var häftiga och mycket tempel och utsmyckningar passerades.

Skolorna slutar vid halv ettiden de börjar redan vid halv sju-sju och vi blev omkörda av många skolskjutsar som var flakbilar som var helt packade med barn.

Risfält passerades också och här var det massor av vita Ibis.

Just när jag började tänka att nu får det snart vara slut, ont i ändan, handlederna och ryggen, så var vi framme vid stoppet. Då hade vi cyklat 2.5 mil under lite mer än 2 timmar. Det gick neråt hela tiden så det var inte så ansträngande.

Vi fortsatte med bil till ett lunchställe där vi blev serverade 3 rätter med mat, svårt att orka allt. Det var en fin trädgård med vackra blommor.

Sedan fick vi välja vad vi ville mer innan hemfärden och då blev det ett besök på ett kommunalt konstnärscentrum för måleri. Det var stort och fantastiskt fina målningar. Jag hade lätt kunnat köpa en tavla om vi hade haft plats.

Överallt finns det statyer av olika slag och alla har något slags symboliskt värde, här höll guiden länge på att förklara för mig, men jag fattade inte mycket, jo fattade, men kommer inte ihåg.

När vi åt lunch fick vi köpa vars ett foto som togs någonstans vid vägen.
Väl hemma igen blev det ju läkarbesök för mig som jag skrev igår och Harald var inte riktigt bra i magen så vi orkade inte gå ut på kvällen.