söndag 8 februari 2015

Singapore

Vilka intensiva dagar i Singapore, vi ville ju hinna med så mycket som möjligt, men orken tog nästan slut. Det blev sån kontrast med Bali och svårt att orka med allt stim.

Frukosten på hotellet var rätt mycket större än på Bali, men inte alls samma mysiga stämning och bemötande. Massor av människor och hög ljudvolym. Asiaterna äter lagade rätter till frukost och högar av ris, ganska fascinerande.

Denna andra dagen i Singapore bestämde vi med våra resevänner och åka med turistbuss, HopOn och HoppOff. Det ösregnade på morgonen och vi åkte en lång runda först innan vi steg av vid Marina Bay Sands för att åka upp till den båtliknande toppen. Då hade det slutat regna men var tyvärr ganska molnigt och disigt. Vi fick åka upp till 56:e våningen och det var en enorm utsikt över staden, riktigt häftigt.

Vi som inte bodde på hotellet fick inte tillgång till poolområdet och kunde bara fotografera den så här. Bilden här nedan har jag tagit från deras reklam, visst ser det häftigt ut, poolvattnet rinner liksom över kanten.

Mat krävs och det är mycket gatumat, små stånd med olika mat och vi köpte från ett indiskt sådant.

Vi fortsatte med turistbussen och nästa avhopp blev Little India, en stadsdel med den indiska befolkningen. Nedan lite bilder från färden.

Jag gillade Little India mycket mer än Chinatown, varför vet jag inte riktigt, men det är så fina färger och varor, även husen är fina.

Vackra frukter.

Vi bestämde oss för att promenera därifrån till Raffles Hotel som är ett känt sådant, inte minst för Singapore Sling som lanserades på 1910-talet och blev känd. Många tycker det är ett måste om man är i Singapore och det var helt fantastiskt att komma dit så jag håller med.

Trots att vi var 6 personer med kartor i högsta hugg hade vi svårt att hitta och var rätt utmattade när vi äntligen kom rätt, 30 graders värme tar ut sin rätt.

Helt underbar atmosfär och vi fick upp till Longbar för att dricka en Singapore Slint.

Vi var så jäkla nöjda med att ha varit där och sedan var det dags att promenera tillbaka till hotellet. Det var inte heller lätt att hitta och det blev över 1 mils gående denna dag.

En kort stund på rummet och sedan träffades vi på grannhotellet där Hans och Birgitta bodde för att äta lite mat med öl därtill och för en trevlig kväll. Vi var trötta och det blev inte sent.

Nästa dag åkte Harald och jag själva och jag hade sett ut ett museum som jag ville se. När vi kom dit var det stängt, lite snopet, men vi fortsatte gå i de tjusiga shoppingkvarteren.

Vi blev väldigt fort mättade på denna tjusiga lyx och avslutade med att jag visade Harald hur det ser ut i denna som jag tycker, totalt överreklamerade klädkedja.

Vi fortsatte med turistbussen till det stora elektronikvaruhuset på Sim Lim Square. Sex våningar med bara elektronik, herregud säger jag bara.

Ska vi verkligen köpa detta? Jo, det gjorde vi, ett nytt objektiv till min kamera, ett som inte finns hos oss och som verkade kanonbra, jojo, hoppas det. Försäljarna kan ju sina saker.

Ett fordral till min Appledator blev det också samt ett till Haralds Ipad.

Efter detta krävdes mat och jag måste erkänna att vi är trötta på Indonesisk mat, vill knappt se det mer. Vi slank in på ett amerikanskt ställe och åt cajunkryddad pommes med oss, så gott.

Vi hade avtalat med resevännerna att ses kl fyra på Gardens by the Bay som är ett stort parkområde och inuti dessa stora monster finns blomlandskap i det ena och skogslandskap i det andra. Helt fantastiskt.

Vi hade checkat ut från våra hotellrum på förmiddagen och nu var det bara att vänta på transporten till flygplatsen som skulle ske strax före kl 9 på kvällen.

Här sitter jag med mitt nya fina datorskydd, grönt på utsidan och blått på insidan, precis mina färger. En lång flygresa hem, 12,5 timmar med iallafall en del sömn. Vi träffade vännen Margareta med Camilla och Lennart på flygplatsen, vi visste att vi skulle åka hem med samma flyg och det var ju kul.

Då är denna fina resa slut och nu är vi hemma igen och vardagsinläggen fortsätter. Bali finns kvar i våra hjärtan och vi skulle gärna återvända dit. Singapore har varit roligt att se, men det känns bra så. Vi tog avsked av våra reskamrater och det är alltid tråkigt, vi har haft trevligt tillsammans.