Translate

måndag 17 oktober 2016

Prag

Ja vi är här i Prag, men vi låtsas inte om det. Vi sov båda skitdåligt i natt, lite oro för körningen, vi har nog legat för länge i Budapest. Vi sa alltid när vi seglade att fasta förtöjningar är inte bra, då kommer man aldrig iväg, det är nog lite lika med det. Men, jag tror också att vi har fått för många intryck, allt snurrar runt i skallen, jag blev riktigt rädd när jag skulle sköta något ekonomiskt från datorn och kom inte ihåg min bankkod! Jag använder den ju jämnt, betalar alltid med kort. Jag fick logga ut och packa ihop också plötsligt senare var den tillbaka.
Vi lämnade iallafall Arena Camping i Budapest rätt tidigt imorse för att vara oss. Morgonen var regnig och grå. Vi hade långt att köra, över 50 mil till Prag där vi sett ut en öppen camping.



Det tog oss över en timme att komma ut från Budapest, trafiken stod helt stilla i tre filer i perioder. Vi kunde inget göra bara hänga med.


Bara vi kom över Donau så var köerna från andra hållet. Landskapet var inte särskilt vackert eller intressant så det var inget att titta på direkt.



En och annan skylt drog till sig uppmärksamheten. Efter Ungern körde vi in i Slovakien och vi vet aldrig när och om vi ska betala något eller visa pass. Idag kunde vi bara köra förbi alla gränser.



Efter Bratislawa körde vi in i Tjeckien och hamnade på de sämsta vägarna vi någonsin kört på. Så dåligt vägunderhåll och Bosse bara liksom hoppade på alla skarvar samtidigt som det var vägarbete hela tiden. Vi har ett gnisseloljud  längst fram i bilen på passagerarsidan och det blev nästan helt omöjligt att stå ut med. Det är ytterligare en sak vi ska prata med dom på Hymer om. Vi har heller aldrig haft så mycket långtradartrafik, dom låg på rad hela tiden och vid alla rastplatser och bensinmackar var det helt smockat med dessa. Vi kan verkligen inte rekommendera någon att köra denna vägen. Vi stannade på ett ställe för att äta lite lunch och det blev inne i bilen bland alla långtradarna. Det är skönt att Harald är en sådan lugn och outtröttlig bilförare. Vi kom till slut fram till Prag.




Där hittade vi till en så fin liten familjeägd Autocamp som heter Trojska. Så trevligt bemötta och så gulligt och den allra bästa lilla serviceanläggning vi träffat på. Här kan jag tänka mig stå en annan gång när vi verkligen ska se Prag.


Vi fixade iordning, utnyttjade de finaste duscharna jag har sett och lagade middag. Vi orkade absolut inget mer denna dag. 


Nu blir det till att äta upp det som finns i kyl och frysfack, Kyckling som jag lade en timme i marinad med potatis sås och några överblivna tomater.

Imorgon drar vi tidigt iväg till Rostock!

4 kommentarer:

  1. Ja ni är värda all beundran!! Heja er!! Härligt att ni kom till en fin camping sen då iallafall . God mat fixar ni alltid!! Ha det gott!! Och kör försiktigt !! Kram Anna ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du så ihärdigt orkar kommentera, jag uppskattar det så mycket! Kram

      Radera
  2. Oj, snart hemma?! 💖 Kör lugnt! Kram Hanna

    SvaraRadera