Translate

söndag 6 maj 2018

Födelsedagsmaten

Jag lägger maten i ett separat inlägg. Vi hade kalas igår eftersom jag fyller år idag och nuförtiden tar det extra tid för mig att fixa maten. Jag gör för det mesta nya recept och tror aldrig att det blir gott. MEN, det blev det, JÄTTEGOTT faktiskt.


En buffé som jag tänkte kunde passa alla och som går att göra i förväg. Vi hade riktigt gott om tid innan gäster kom igår.

Köttet gjorde jag på Fläskytterfilé, blev kanske till och med bättre än med fläskfilé.


https://www.ica.se/recept/marinerad-flaskfile-med-gron-ortsas-464/


Örtsåsen blev också så god, först tyckte jag den blev för salt, spara lite på det om ni gör det. Jag fick blanda i lite socker för att balansera smaken. Jag hade också en färdig Mango- och currysås som jag blandade i lite crème fraîche för att göra den mildare, tänkte på alla ungdomarna som kan vara lite kräsna.


Potatissalladen var enkel, men så god till detta, jag hade en skål med bara potatis också för de som inte gillar dressing, men den gick knappast åt.
https://www.ica.se/recept/godaste-potatissalladen-3960/

Till kaffet gjorde jag tårtor med färdigköpta marängbottnar, där blir det nästan en kamp med mig själv, måste jag inte baka marängbottnarna själv? Nej, det måste jag inte!!! Jag minns en gång (minst) när mina bakade marängbottnar var så sega så ingen lyckades skära igenom dom.


Dom här blev verkligen jättegoda, http://www.jennysmatblogg.nu/2016/06/04/godaste-tartan/

6 kommentarer:

  1. Wow så gott allt ser ut. Skall köra ut recepten. Jag har övergått från fläskfilé till att alltid köpa ytterfilé då jag tycker det är godare och ytterfilén är ju jämntjock och då lättare att hantera. Ser framemot flera bilder senare. Kram och ha en härlig söndag. Vi skall kolla på Moa och Clara hela eftermiddagen som har dansuppvisning i Idrottens Hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja värt att göra för många olika tillfällen! Håller med dig om fläskytterfilén. Var roligt med dansuppvisning, vilken förening eller vad det är, dansar dom med? Kram

      Radera
  2. Ser jättegott ut, spec. tårtorna :) Ha en fin födelsedag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är så roligt att göra liksom vacker mat, det var tårtorna! Kram

      Radera
  3. Hej igen! De dansar på Danshuset som ligger på Stattena. Vad danserna heter vet jag inte, men det är inte balett. I går var båda barnen jätteduktiga och speciellt Moa som fick göra lite solo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, Alva vill så gärna dansa, men det är inte så lätt när det bara finns i Helsingborg, men jag ska tipsa Hanna om Stattena, då behövs det ju inte att köra in i stan.

      Radera