Translate

torsdag 31 maj 2018

Torsdag

Efter en dålig natt blev det inte mycket bevänt med förmiddagen, promenaderna känns som ett minne blott, men det kommer väl en höst. En stund vid badet iallafall, jösses vilken värme det är.



Harald kom lite efter mig med stolarna. Härligt bad, temperaturen stiger uppåt 18 grader nu. Jag stannade bara en kort stund innan jag cyklade hem till sonen Joel på Sandflyget. Men efter det hann jag med ett bad till.


Jag cyklade hem till dotter Mia och skötte lite strykning och hjälpte henne med klänningen hon hade när hon gifte sig förra sommaren. Ikväll skulle hon på studentbal. Kullagymnasiets elever har valt att ha en egen bal på Örenäs slott och har även bjudit med lärarna.



Nästa cykling blev ut till Vikentomater för våravslutning med Fotoklubben. 


Vår ordförande Thore hälsar oss välkomna.


Här under parasollerna var det dukat för oss.



Vi fick två shotar, en med jordgubb och en med hallon, så goda. Därtill 3 små munsbitar, så gott.


Så grattis till mig, här slutade min kamera att fungera, batteriet slut. Det är så irriterande, men också så väntat med allt som händer just nu. 


Ägarna till Vikentomater hade planerat detta så bra för oss, jag är djupt imponerad.


Rundvandring och information bland odlingarna i växthusen, ett foto lyckades jag med innan kameran var helt urladdad. De har börjat odla både jordgubbar och hallon också och vi fick provsmaka hallonen, så goda. Ute på paketeringen fick vi provsmaka tomater, de har 100 olika sorter och de smakar verkligen olika. Jag köpte med mig lite av de jag tyckte var goda.


Vi kom tillbaka till sittplatserna och fick en kall tomatsoppa och ett fat med bröd, buffelmozzarella och tomater. Till det två olika sorters alkoholfri öl. Nu kom jag på att jag ju kan fotografera med min Iphone! Men, nästan ingen laddning kvar, min dag idag!


Sedan fick vi kaffe och två munsbitar i form av en slags liten korg med en blandning av lemon curd och mazzaroneost, en med jordgubb och en med hallon, jättegott. En riktigt trevlig kväll, tack till alla goa människor i Fotoklubben och till ägarna av Vikentomater som ordnat så fint för oss.


Ett foto orkade telefonen med innan den lade av helt. Jag hade en helt underbar cykling hem i solnedgången!

5 kommentarer:

  1. Wow vilken härlig dag du haft. Först sol och bad vid vårt fina Kvickbad och sedan allt det goda på Vikentomater. Du vet väl att Mats är våra barns kusin. Gunnel, hans mamma, är syster till Sven och alltså min svägerska. Ha nu en skön stund vid Kvick i dag igen. Jag håller mig inomhus och vi har det väldigt svalt i vår lägenhet. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag vet att ni är släkt på något sätt, men nu vet jag hur! Mats far är ju från Ornakärr och jag var ibland på deras gård. Min syster var vän med Ingegerd, systern på gården. Jag tror inte någon av dom lever idag. En så trevlig man, Mats! Kram

      Radera
    2. Ja båda är döda. Ingegerd för många år sedan och Kjell dog den 29 juli i fjol. Nu finns bara Vivan kvar om du kommer ihåg henne och hon bor på Strandgatan. Mats är mycket trevlig. Kram.

      Radera
  2. Massa fint och mysigt fick du allt med ändå!! Fina Mia!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja försöker få till det! kram

      Radera