Translate

söndag 7 juli 2019

Byxelkrok

Imorse lämnade vi Gräsgårds hamn och körde norrut på Öland. Jag tycker verkligen om södra delen med Alvarets natur. När vi lämnade det och kom längre norrut är det inte riktigt lika vackert i mitt tycke. Vårt första stopp blev en glashytta som vi tyckte var kul att se.





Vi var tidiga och de enda kunderna och vi fick en fin föreläsning och visning när mannen gjorde en sak.


Här nere är glasmassan som blir glas i ugnen.



Under arbetets gång doppades det i ett färgpulver och även stavar som blev ett mönster. Han stoppade det sedan också i ett mönstrat järn för att få luftbubbelmönstret. Vad roligt det hade varit att kunna detta.



Färdiga resultatet som ska in i en ugn för att svalna av långsamt.


Vårt nästa stopp blev vid ett ställe med flera vindmöllor.


Det finns massor av dessa kvarnar överallt, men nu fick vi möjlighet att gå in i en kvarn. Det är en enkel funktion.





Här mals det.



Och här kommer mjölet.




Vi åkte vidare ända upp till de norra uddarna. Vi hade tänkte titta på Långe Erik, men där fanns ingen plats att parkera för oss. Vi stannade till strax söder om för att fota havet som har varit väldigt vresig även denna dag. Jag var inte särskilt badsugen.





Vi körde söderut igen och stannade på Byxelkroks ställplats.


Bra och fint att stå, men ganska dyrt, 190 kr. Ibland är det ändå trevligt att stå någonstans där det händer lite.


Vi gick runt lite bland alla bodarna i hamnen.






Svalbo i gatlyktan, dessa två söta satt där och pep efter sin mamma.


Vi hade bestämt oss för att vi skulle äta kroppkakor någon gång när vi är på Öland och här gjorde vi det. Det var gott, men jag tycker våra är godare då vi använder kokt potatis.


Under kvällen promenerade jag själv en stund och då blev jag badsugen.



Vattnet var klart och fint och roligt med vågorna, men det blev inget bad.


Idag ska jag gnälla lite över min käke, samtidigt en liten rapport om käkläget haha. Jag tycker jag har mer ont nu, trots att jag tar medicinen som jag ska. Läkaren har dock sagt att jag kan öka den om jag behöver det, men jag vill inte. Tänk er att hela tiden ha ont som när tandläkaren borrar och når en nerv så fort jag nuddar med tänderna mot varandra och ibland känns det som när tandläkaren ska göra en fyllning och sätter dit den där plåtgrejen och spänner. Hela tiden dunkar det. Jag försöker hålla humöret uppe och inte säga något, men ibland blir jag så jäkla trött på det. När ska det ta slut? Nu har jag haft det i elva veckor, nästan 3 månader!

6 kommentarer:

  1. Klart att du får klaga. Det måste vara hemskt att ha så ont i käken. Lider med dig och hoppas att du får rätt på det. Öka nu medicinen!! Kram / Mia❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ska hämta mer medicin i Kalmar imorgon! Kram

      Radera
  2. Klart du skall öka dosen. Bättre än att ha ont och man blir ju inte bättre i humöret när man har ont. Kramar. ❤️❤️

    SvaraRadera
  3. Släpp taget nu min vän! Öka dosen!!! Om du inte lyssnar på mig så lyssna på dom andra mycket kloka kvinnorna här ovan!! Mår så illa med dig min vän. Det dränerar en på kraft och ork att ha ständig värk❤️
    Kram💚💚💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vet ju, men får se hur jag gör, bestämmer själv som du också vet haha! Kram

      Radera