Translate

onsdag 10 juli 2019

Västervik och Borensbergs slussar

Igår körde vi till Västervik för att hälsa på våra vänner Ingmar och Elisabeth i deras båt Chantalle som vi seglat mycket tillsammans med. Vi kunde stå på kajen där mitt i stan där båten ligger.


Vi lämnade Öland och kommer säkert tillbaka, en så fin ö.


På Ölands Köpstad hade jag hoppats på att få ut mer medicin, men de hade den inte så vi fick köra in om Kalmar för att få ut den.


Här ute ligger fina Chantalle där Ingmar och Elisabeth bor ombord.



Vi började med fika och hade mycket att prata om.



Förrätten serverades, oh så gott, precis i min smak, Harald fick en annan sorts tallrik.


De försöker moppsa upp sig, men det går inte så bra!


Vi pausade och tittade en stund på lite film från våra gemensamma seglingar, denna gick till Visby på Gotland.


Så blev det huvudrätt, så gott det också och det följdes av Jordgubbar och glass.


Så mycket skratt och så mycket snack om allt möjligt, diskussioner osv. En sådan trevlig kväll som tog slut strax efter midnatt.



Vår fina frukostvy imorse innan Elisabeth och jag tog en runda på stan.




Här har Björn Ulveus byggt hus och snart ska det också bli ett flytande hotell. I bakgrunden förbereds den årliga Visfestivalen som äger rum till helgen.


Elisabeth visade mig en pysselbutik och jag köpte några papper.


Vi tog sedan en gemensam fika i vår bil innan vi vinkade hejdå och tack för denna gången.



Vi fortsatte köra norrut och hade bestämt oss för Borensbergs slussar.


Vi tittade på när båtarna slussade, det är så kul och många minnen poppar upp. Jag längtar inte efter det, vi fick nog när vi gick hem från Medelhavet sista gången 2013.


Här kommer båtarna från sjön Boren.





 







Broöppning så är slusstrappan avklarad.





Jag kunde sitta ute i solen en stund och hade det skönt med min bok.


Idag åt vi rester, det ska också ätas.


Ikväll lade sig lugnet och det är helt underbart här, kiosken har stängt för dagen.



Vi är bara 3 husbilar här, vi och 2 tyska bilar.

2 kommentarer:

  1. Underbara foton som alltid. Vad roligt att träffas och minnas tillbaka, och vilken båt dom har!!! Häftigt!! Kram💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vi har haft så mycket roligt tillsammans under våra seglingar! Kram

      Radera