Translate

måndag 8 juli 2019

Färjestaden

Idag började vi med att köra till Ölands enda raukar i Byrum. Det är fint tycker jag.




Märkliga fenomen och formationer som uppkommer av att den lösa kalkstenen eroderas bort av havet och den hårda stannar kvar.







Ibland sticker det upp små blommor.




 


Efter att ha gått omkring här en stund fortsatte vi söderut mot Borgholm. Vi stannade vid Ullcentrum vid Löttorp.


Det var jättestort och fullt av olika saker tillverkade av ull och lin. Det känns bara som att jag inte längre vill ha det, den perioden har jag liksom passerat även om jag fortfarande tycker det är fint. Jag klarar inte riktigt av att ha sådana kläder på kroppen längre. 


Former till deras grytunderlägg och annat. Jag hade tänkt på ett fårskinn att ha på soffan i husbilen, men det får nog bli ett oäkta på Ikea, de kostade nästan 3000 kr!


Vi körde vidare till Sandvik, men det regnade och var tidigt på dagen så vi bara tittade.



In i Borgholm, men hittade ingen vanlig parkering och då hade jag sett ut en ställplats vid Borgholms slottsruin så vi körde dit. 


Den har vi tittat på när vi seglat till Borgholm och längre bort såg vi en parkering. Det var till Sollidens slott så på det viset blev det att vi tittade på detta. Och så glad jag är att vi gjorde det. Så vackert, både slottet i italienskt arkitektur och parken. Nu kommer bilder!


Utanför står denna bysten av Drottning Victoria som lät bygga Solliden med inspiration av Axel Munthes hus på Capri.


Några restauranger och butiker finns innan ingången till själva slottet.





Inne i själva entréhuset fanns en utställning och försäljning.

Drottning Victoria på bilden.


Gustav V testamenterade Sollidens Slott till vår nuvarande kung som sitter här i hans knä.


Så gick vi in i parken och strax ligger själva slottet här.




Detta står mitt emot slottet.









Det finns mycket konst överallt i parken, här bara några exempel.






Parken är indelad i olika trädgårdar.


Här är den Holländska rosenträdgården.







Stenpartiträdgården




Så många fantastiska träd.










Just nu pågick en årlig tävling där en fick rösta på sin favorit. Detta året var temat Balkongliv.


Denna röstade Harald på.






Denna röstade jag på.



Vilken hade ni röstat på?


På tillbaka vägen kunde vi se slottets baksida också, jag tycker det är så vackert!


Det var verkligen roligt att få se detta.

Parkeringen vi stod på var ingen nattparkering, tror vi inte iallafall och vi körde vidare ner till Färjestaden där vi hittade en ställplats vid Ölands Köpstad, passade oss bra eftersom vi behövde handla lite.


Inget kanonställe att stå på men helt ok för 100 kronor.


Efter att ha handlat åt vi middag i bilen.


Matjesill för mig och korv för Harald.


På kvällen tog jag en promenad i området här nedanför, det är dammar som renar vattnet på något sätt.










Ikväll tackar jag för denna utsikten och imorgon lämnar vi Öland för denna gången.

2 kommentarer:

  1. Än en dag med en helt underbar serie av fina bilder från ett blomstrande Öland. Jag tycker ditt val av balkonghäng var bäst då det såg väldigt relaxande ut. Förstår våra kungligheter att de är på Solliden varje sommar med en fantastiskt natur. Kramar och ha det bra vidare. Kör försiktigt!

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert!! Du har fångat allt så fint m din kamera. Underbart! Ja ditt val av balkong såg mysigt ut👍🏻 Den tar vi😊 Kram💚💚💚

    SvaraRadera