Translate

torsdag 11 juli 2019

Smedjebacken

Imorse fick vi se ytterligare några båtar som slussade däribland en av många passagerarbåtar som åker Göta Kanal.






Jag får kalla kårar i ryggen när jag tittat på de där stegarna i slussarna. Så många sådana jag har klättrat på ute i Europa och mycket högre. I Göta Kanal behöver en inte klättra på dessa, det är mycket enklare att slussa här.


 


Vi körde vidare norrut och stannade på en fin rastplats, Rastplats Lindesberg, det gick att stå i 24 timmar, men vi tyckte inte det var så kul att stå där resten av dagen. Vi tog en fika och fortsatte.



Detta fotot har ingen skärpa, men var så roligt, en liten lastbil fullastad med delar av träd som svajade och hängde ner i vägen. Känns inte riktigt som i Sverige.
Jag hade sett ut en ställplats i Smedjebackens hamn och vi kom dit och fick en fin plats. 


Vi tog en sen lunchmacka och hade det skönt i solen. Vilken fantastiskt fin plats, detta gör mig glad.



Utsikten från bilen, närmre vattnet kan vi knappast komma. Jag tog en promenad medan Harald vilade.



Det finns en stor restaurang och bar här i hamnen.



Strömsunds kanal går hit upp.




En liten ångbåt till salu, varför inte?


 

Och där står vi!


Här ligger en liten vedeldad bastu, så söt.



Vackra stora gamla villor med historia.




En jättefin park med små dammar överallt.





Och här ligger kyrkan.




Vilken fin färgkombination, den ska jag försöka komma ihåg.






Ett litet museum, men det var stängt för dagen.



Smedjebacken, varför har jag inte vetat om det stället? Å andra sidan är Dalarna fulla av fina små samhälle. Imorgon ska vi utforska lite bättre innan vi kör vidare. Det är en konstvecka här med mycket hantverk och annat, lite ska vi försöka se.


Dagens middag blev köttbullar som varit med i frysen hemifrån. Det var så gott!

6 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder..och vilken ljuvlig dag ni haft..vädrets makter är på er sida och det har dom varit här hemma också..Riktigt skönt och lagom varmt enligt min smak :) Hoppas ni får det fortsatt bra och jag ser fram emot nästa resereportage....Kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel, ja vi har nog ganska lika väder har jag förstått! Hursomhelst är det ljuvligt att åka omkring i vårt land. Kram

      Radera
  2. Finns inte mycket mer att säga än det Gunnel så bra skrivit. Jo en sak köttbullar är alltid gott med lite grönt till. Fortsatt trevlig tur. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja med lite grönt! Tack! Kram

      Radera
  3. Ljuvliga bilder!! Så härligt!! Ja dom köttbullarna såg goda ut😍 Kram

    SvaraRadera