Translate

tisdag 5 november 2013

Bakat

Idag har jag bakat bröd efter ett gammalt recept som jag ofta gjorde för många år sedan. Det var Harald som kom ihåg brödet och frågade om jag inte skulle baka det. Jag tror inte att det jäste riktigt som det brukar, men det var gott ändå. Tyvärr kunde jag inte hitta hela korn i butiken så det fick bli kross, men det blir inte lika gott tycker jag. Jag ska leta vidare efter det.

 
Kornkavring
1 liter vatten
150 g jäst
3 dl mörk sirap
3 msk matättika
6 tsk salt
21 dl rågmjöl
9 dl vetemjöl
3 dl korn + 2 dl kokande vatten
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet och sirapen fingervarmt och häll över jästen. Tillsätt matättika och salt. Koka upp 2 dl vatten och rör i kornen och häll över i bunken. Tillsätt mjölet och kör degen minst 5 minuter. Låt jäsa i 2 timmar. Ta upp degen och dela i 4 bröd. Lägg bröden i en smord långpanna. Låt jäsa i 30 minuter. Pensla med vatten och grädda i 50-55 minuter.
 
Min kusin Gun kom upp med blommor till mig. Så glad jag blev! Anledningen var att jag försökte rädda deras saker på terassen när det var storm eftersom de var bortresta. Det var ju jättesnällt att ge mig blommor för det. En fin höstbukett.

2 kommentarer: