Translate

onsdag 20 november 2013

Förberedelser

Herrejesus vad en pensionär kan ha mycket att göra! Jag hann inte med någon morgonpromenad heller utan det blev en tur in till Helsingborg. Jag klipper mig där, har svårt att lämna Frisörkompaniet på Söder som klipper för 150 kr och gör det bra. Harald hade ärende under tiden och sedan träffades vi hos Ingmar och Elisabeth för en förmiddagsfika.

På promenaden till hamnen hann jag se julförberedelserna i Helsingborg



S/Y Chantalle, alltid härligt att få komma ombord.

Harald mötte Wille i skolan för att spela och jag fick musik till arbetet.

Matförberedelserna inför Lalandiaturen imorgon fortsatte och nu har vi lagat mat till 3 middagar. Här samma kycklingrätt som jag gjorde i fredags till våra gäster. Nu har jag fått känna på att syssla med catering, puh, det är jobbigt.

Jag gjorde en kaka också som jag gjort förut, den är vansinnigt god. Här ser den inte så rolig ut men när man skär den kommer det gula fram blandat med chokladen och det är så fint.
 
Choklad- och cheesecaketårta med äppelsallad
För bästa resultat, baka helst dagen före.
Chokladfyllning:
2 ägg
3 dl strösocker
150 g smält smör
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Cheesecakefyllning:
400 g philadelphiaost
2 ägg
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk lime eller citronsaft
gul karamellfärg om du vill ha fyllningen gulare
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Till chokladfyllningen: Smält smöret, vispa ihop ägg och socker. Blanda vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och kakao och häll ner i äggsmeten. Häll i smöret och rör till en jämn smet. Till cheesecakefyllningen: Vispa ihop ägg, lime/citron, vaniljsocker och strösocker. Rör osten krämig och vänd/rör sedan ihop allt till en jämn smet. Färga gärna med lite gul karamellfärg. Smöra och mjöla en form med löstagbar botten. Häll i chokladsmeten och grädda i 5 minuter. Ta ut formen och häll därefter på cheesecakesmeten. Grädda i 20-30 minuter i 200 grader, eller tills smeten precis har stelnat, som en kladdkaka ungefär. Låt den kallna helt innan du öppnar formen.
Äppelsallad:
Skär 1-2 äpplen i smala stavar. Pudra lite florsocker över och droppa saften av 1 lime. Strimla limeskalet och blanda med äpplet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar