torsdag 13 oktober 2016

Duga Resa

Vi lämnade den kroatiska kusten igårmorse, det kändes lite vemodigt, vi hade hoppats på fler fina dagar där än vi fick. Men, med en termometer som visade 8 grader på morgonen kände vi att det inte var kul att hålla sig kvar. Vi körde så småningom ut på motorvägen mot Zagreb och möttes av höga berg med frostklädda toppar. Ska vi över där? Jo det skulle vi och då var vi ändå nöjda med vårt beslut. Temperaturen sjönk till 4 grader under tiden vi körde och det var också en rätt stark vind som blev jobbig för Bosse. När vi kommit över bergen, både hisnande höjd och även många tunnlar varav den längsta var nästan 6 km lång, så mötte vi verkligen hösten.

Vi hade lagt in en camping lite söder om Zagreb, Camp Slapic eftersom vännerna Tommy och Bitte var där  på deras hemväg och vi visste att den var öppen till den 15/10. Inget mer letande vill vi vara med om. Vi fick köra av motorvägen och lite omväg blev det. Vi kom dit och var den enda gästen där på en camping med 100 platser! Jobben med nya anläggningar var i full gång och det kändes verkligen som om vi är ute i sista stund. På kvällen, vid solnedgången kom dock några bilar till.

Vi kunde sitta ute med kaffet en stund i solen och tog en promenad. Det är ett naturområde och det rinner en flod som enligt broschyren är en av Kroatiens vackraste, Mreznica och det var skyltat vattenfall. Nu imponerade inte den och inte vattenfallet så särskilt på oss. Vi är nog lite trötta på det mesta känns det som.

Inget bad för mig här inte.

På kvällen gick temperaturen tidigt ner till 5 grader och vi satt inne i Bosse och åt vår middag som var Tacos med tillbehör, inget foto idag.

En kall morgon igen, inatt frost med minusgrader och 9 grader i bilen när vi kom upp, inte så kul. Vi har inte fått igång värmesystemet, men har köpt en fläkt. Den vill vi inte ha igång på natten eftersom den väsnas så. Vi kan även köra värme på gasol och det får vi nog göra nu. Idag blir det en lång dag i bilen då vi kör till Budapest.

1. Här sitter jag i värmen och kollar igenom alla bilder som du förgyller min morgon med. Skönt att sova kallt, men när jag kommer upp vill jag ha det varmt i resten av lägenheten, bilen för er, så jag förstår att ni måste få igång värmen. Jag har alltid sagt att jag skulle vilja åka runt i Europa med husbil och tänk att det får jag ju nu då du tar fantastiska bilder av allt både möjligt. Tack för att jag får följa med er på alla era turer. Många kramar och ha det fortsatt bra. Kör försiktigt.

1. Tack så är det för mig också, helst öppet fönster i sovrummet, här får jag det, men det värsta är att gå upp! Så roligt att du uppskattar min dokumentation och bilder. Kram

2. Låter som hösten har hittat ner i Europa också, kyliga nätter och mornar. Ha en fin resa till Budapest, där är himla fint. Har dock aldrig varit där med husbil.

1. Tack, ja hösten är verkligen här, trodde det skulle vara lite senare. Men, nu är det så och nu ska vi uppleva Budapest!

3. Tack för fin reseskildring..skall jag vara ärlig så är det lättare att läsa om det så här, det känns ju som om man är med på riktigt..jag hade nog inte haft orken att göra allt det ni gör..ha det fortsatt gott på resan Kram Gunnel

1. Tack, roligt att du tycker det är kul att "följa med"! Kram

4. Jaså, hösten har kommit så långt! Men det är ju faktiskt mitten av oktober också. Så roligt att få resa med er!! Hoppas ni får en varmare start på morgondagen 💚 Kram Anna

1. Tack, faktiskt lite varmare idag på morgonen, 11 grader inne i Bosse och ute 6. Men det ska bli så roligt att uppleva Budapest, bara att klä sig lite bättre. Kram

5. Nu får ni gotta er i Budapest med allt fint och alla upplevelser! Sen kommer ni bums hem💕

1. Det ska vi, tack för tips. Nästan bums iallafall, finns ju mer som lockar när vi ändå är här (om vi orkar) Kram