Translate

söndag 20 januari 2019

Födelsedagar

Under förmiddagen igår fortsatte jag skurandet i köket, jag kroknade rejält och gick inte igenom alla skåp, de som är bäst ordning i tar jag lite efterhand sedan när allt annat är klart. En bra överenskommelse med mig själv. Fortsättning följer.
Redan halv två var vi bjudna till Haralds son med familj där ett av barnbarnen fyllde 18 år. Där fotograferar jag inte, men vi fick god fika med bl a semlor som jag längtat efter.
Vi åkte sedan till Annelöv nere i Skåne för att fira min kusins dotter Erika som fyllde 50 år. Det började 17.30.


Erika i dubbelupplaga med en teckning gjord av en av ungdomarna.



Presentbordet


Erika och hennes man Kent bor på en bondgård och har en fantastisk lokal som de byggt av en gammal lada i anslutning till boningshuset. Det är så fint där.


Vackert dukade bord.



Lokalen var så fint dekorerad med ballonger av olika slag och en massa annat fint.

Vi blev bjudna på champagne med tilltugg medan alla samlades och hälsade.




Kent och sonen Ruben såg till att tilltugget serverades.



Under kvällen gick ett bildspel med gamla och nya foto från Erikas liv. Det är så roligt att se, lite hemskt att inse hur fort tiden har gått och så unga vi har sett ut.



Kusin Gun, Erikas mamma och pappa Göran.




Min syster Anita som åkte med oss.


Harald var kvällens chaufför, här med Erikas svåger Rickard.


Vi hittade våra platser och under varje tallrik fanns en lapp med ett personligt uppdrag. Vilken rolig idé, det blev en massa roligt prat direkt vid bordet. På min lapp stod det, Förslag till ett tal - mitt första minne av Erika. Det var ju inte så lätt, nästan 50 år sedan, men jag fick till det sådär helt improviserat. Alla uppdragen var väldigt blandade och fick t ex oss vid mitt bord att prata om beslut och drömmar.


Vi hade så trevligt vid vårt bord, familj och vänner i olika åldrar, det är så roligt.



Förrätten med små tapas serverades, gott. 
Erikas och hennes syster Marias barn och partners höll ställningarna hela kvällen med att servera och fixa så maten kom som det skulle. Så bra gjort av dem.











Huvudrätten, marinerat fläskkött med potatisgratäng och sallad, det var vansinnigt gott!


Tyvärr ingen skärpa här.


Det blev fler trevliga små tal med de där uppdragen.





Kaffe, avec, skånsk spettekaka och tårta serverades.



Så skärs en spettekaka, jag har alltid undrat.


Lite frågor om Erika fick lösas i små grupper vid borden. Det var kul. De här två härliga människorna vann och glädjen var stor haha!


Plötsligt var det midnatt och dags att åka hem från denna trevliga fest. Tusen tack till Erika och Kent och alla!

2 kommentarer:

  1. Oj oj vilket kalas! Härligt och gott! Och så fint ordnat!! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det var det! Härligt att få uppleva att människor firar med familj och vänner! Kram

      Radera