Translate

torsdag 13 juni 2019

Cykelorientering

Idag har vi, maken och jag cyklat Kullahjuls orientering i Kullabygden. Det är så roligt och det är så vackert landskap. Vi kommer på vägar som vi aldrig kört eller cyklat, intressant är det. Jag har cyklat orienteringen nu i många år och fortfarande är det vissa nya vägar. Vi cyklade först till Mjöhult och tog en kontroll och sedan hade vi ett antal kontroller att beta av.


Banvallen ut till Mjöhult.



Jag tycker om dessa blommor, de har en sådan vacker orange färg och de växer vid vägkanten vid banvallen vid Ingelsträde.



Vid Gunnestorps mölla är det en kontroll och vi stannade en stund och tittade på reparationsarbetet på möllan.




Vi cyklade vidare till Gunnestorp och där stannade vi en stund och tittade runt på gamla Folkskolan. Där har min vän Tina bott tillsammans med sin tidigare man Sören under 70-80-talet och vi har haft så mycket roligt där. De drev en slags teaterverksamhet och vi höll på med detta i de gamla skolsalarna medan de bodde däruppe. Nu bor Tina på Orust och där har vi besökt många gånger om någon minns.


Nu pågår en större renovering här, men allt verkade stå stilla och det är en väldig röra överallt. Någon slags påbyggnad högst upp i fastigheten är gjord.



Vi gick runt huset och upptäckte en massa gamla bilar och traktorer överallt. Märkligt.





Denna bil verkade vara den enda som var körbar och det är inte vilken bil som helst, en Rolls Roy.




Hela trädgården på baksidan av fastigheten var helt övervuxen.



En liten branddamm låg här, den har jag aldrig sett förut.


Vi cyklade vidare till Farhult.


Lite nostalgi för mig, min barndoms badplats. På den tiden fanns en lång brygga ut, nu är det bara flottar som ligger utplacerade.


Vi stannade här och tog en medhavd fika.




Vi cyklade sedan hemåt via Görslöv och Ornakärr, det blev en lagom tur.


Vi stannade så jag kunde plocka lite blåklint med hem. Jag älskar dem också.


Längs med hela cykelvägen från Jonstorp till Ornakärr växer vallmon, det är så sagolikt vackert.





Är inte detta svensk sommar så säg?


Vi stannade till på City Gross och handlade svenska jordgubbar för 15 kr/liter.


Harald gjorde jättegoda köttbullar, han glömde ju bara det han brukar glömma haha!


Så goda jordgubbar med lite socker och mjölk.

4 kommentarer:

  1. Vilken dag vilka vyer vilka bilder!!! Underbart!! Och dom orangea blommorna var min pappas favorit🧡🧡🧡 Så fina!! Och blåklint bara sådär!! Dom får vi så i landet hemma om vi ska kunna plocka och vackra vallmoblommor❤️ Ljuvligt!! Tack!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så glad över att du tycker det är fint här i Skåneland! Kram

      Radera
  2. Du har verkligen lyckats fånga svensk sommar�� / Mia

    SvaraRadera