Translate

fredag 25 december 2015

Julafton

Som vanligt startade jag morgonen med att få igång brödbaket och under jäsningen en härlig julaftonsfrukost med tända ljus.



Jullunchen förbereddes med en traditionell julbuffé och herrn i huset skar upp skinkan.





Haralds två barn med familjer och även min son Joel med barnen kom till oss för jullunchen. Vi blev 15 personer och det var jättetrevligt på alla sätt. Här kommer lite bilder från detta.


Ebba och Wille


Kristoffer, Maria och Emma


Amanda med hennes fina håruppsättning.


Jessica, Alva, Ina, Tuva och Tilda.


Här fastnade även jag.


Ebba


Jessica och Ina


Hela gänget


Ina med hennes läckra hårfärg för dagen.


Alva


Tilda


Tuva


Inget kalas utan kras!


Joel


Alla gick utom Amanda som satt kvar med en Iphad och Harald skulle absolut titta på Kalle Anka. Så gick det medan jag diskade.

Vi fortsatte hem till Mia för att fira resten av julafton hos henne och Jonas.

Vi började med lite bubbel och tilltugg medan vi tittade på Adventskalendern, vilket fantastiskt program det har varit. Vi tittade också på ett av 70-talsavsnitten och skrattade.


Jonas mamma Elsa var också med.


Petra som hade jobbade under dagen hade också anlänt.


Jonas och Mia, värdparet för detta julfirande.




Vi satte oss så småningom till bords igen och åt kalkon med alla tillbehör. så gott.



Det var bara jag som ville ha levern så då blev jag glad.


Glada gäster!


Sedan kom tomten och, jösses, denna lilla minitomte var så rolig, vad vi skrattade....







En puss kanske?



Nu börjar det gå vilt till.



Dags för tomtemor med sitt fredsbudskap att gå vidare.



Vi tog också en paus och tittade på Karl-Bertil Jonsssons jul som kändes lika och nästan extra aktuell idag.




Bara barnen fick julklappar i år och det kändes så skönt. Harald och jag fick ändå några av alla barnbarn som vi blev jätteglada för.


Vi avslutade med detta med ett gruppfoto med alla tyska jultröjor som vi skickade över till Ellinor och Johan.


Så var det dags för gröten som i år var Ris á la Malta.


Jonas var förste slevare för att ingen skulle fuska (har aldrig hänt).


Wille fick mandeln!



Han fick årets grötpresent skänkt av Jonathan som fick mandeln förra året. Till Willes lycka var det en Selfiepinne!



Vi fortsatte med julklappspelet, en historia i sig eftersom alla uppfattat reglerna olika. Skratten fortsatte!


Kaffe med mandelmusslor och julgodis och ett roligt sällskapsspel som jag just nu glömt vad det hette.



Tack alla för en helt underbar julafton!

Idag, Juldagen slappar vi. Vi har fixat iordning här hemma och bara gått vars en promenad. Jag gick med Mia och det blev en lång promenad i den hårda vinden.


Här kommer Mia!




Det var skönt när vi vek upp i Lerbergsskogen och slapp den hårda vinden över havet.


Ett långt inlägg och många bilder, får önska er alla en God fortsättning på Julen!

6 kommentarer:

  1. God fortsättning till dig också! Julafton var som vanligt jättemysig med många hysteriska skratt, kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt att få träffas och äta gott och mysa!! Det är det bästa med julen!! Rocky Road tror jag förresten godiset heter :) Så roligt att få se lite vad ni har för er :) Ser härligt ut. Jag är inte så där duktig att dokumentera. Blev knappt några foton alls på julafton men igår när vi firade med svärföräldrarna hade jag lite mer tid så det blev iallafall nåt :) Däremot inte på bloggen då... Dit har jag inte kommit än :) Ha en fortsatt härlig helg nu!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det bästa med julen tycker jag. Jag har dokumenterat så här i många år nu, blivit ett måste för mig av någon anledning. Tänker här också, kan vara roligt för familjen. Nu är det tid för nästa familjekväll, kram

      Radera
  3. Livet skriver kapitel...idag var det ett långt sådant, trevligt att se och fina bilder och allt gott som ni äter...Ni är så duktiga allihopa....God fortsättning...Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade det helt säkert också härligt på er kväll tillsammans. Och, duktiga är vi allesammans....... Kram

      Radera