Translate

torsdag 31 december 2015

Lillenyår

Det kan man väl säga lillenyårsafton, vi var hos goda vänner för den numera årliga whiskyprovningen. Skotsk säckpipsmusik välkomnade oss och vi förstod att denna gången handlade det om whisky från Skottland. Vi är inga höjdare på det där och det blev mest gissningar, men vi lär oss alltid något. Fyra sorter provades från olika distrikt och det var det vi skulle komma fram till. Jag blev lurad direkt, men en gissning råkade bli rätt.



Lite mat till detta, här en specialitet från Skottland, spännande.



Jättegott alltihop!


Det är Ola och Marie som bjuder till detta, seglarvänner och så även Michel och Karin samt Maries väninna Birgitta. Ett trevligt gäng.


Dessa fyra flaskor var det och de två första var mina favoriter, jag gillar inte de rökiga.


Detta fina träd hängde i deras vardagsrum. Vi blev serverade en jättegod middag efter provningen.


Älgfilé, perfekt stekt med kantareller och champinjoner.


Rotfuktsgratäng.





Gott vin till efterrätten som var en jättegod egengjord glass.


Vi tog bussen hem i natten, kallt som attan var det, men vi kom väl hem.

Idag har jag inte gjort för mycket, tog en kort promenad i den svinkalla vinden.




Gott Nytt år med en bild på den fina öppna handen i hamnen!

4 kommentarer:

  1. Tack för alla fina bilder och härliga berättelser till. Du borde bli författare också och du har många strängar på din lyra. Jag njuter när jag läser dina inlägg. Nu önskar jag er ett förhoppningsvis jättefint 2016!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Ulla! Jag önskar er detsamma!

    SvaraRadera
  3. Mums! Gott ser det ut!!! Och vackert med den stora kvisten med ljus i taket!!! Som alltid underbara foton och drn handen är mäktig!!! Gott Nytt År på dig och Harald från mig och oss!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag älskar den symboliska gesten rakt ut mot havet. Kontrast till dagens stängda gränser som kommer att starta på måndag. Härligt att ni fått snö nu, lite avundsjuk är jag. Kram

      Radera