Translate

fredag 5 augusti 2016

Fjällbacka igen

Igår tog vi det lugnt hela förmiddagen, städade och fixade lite. Till slut blev det lite för lugnt så jag tog en promenad. Om jag inte går känner jag direkt i mina knän, mest det högra, att jag får ont. Det mesta nu känns som upprepningar, hade jag fått bestämma så hade vi helt lämnat området. 


Nedanför campingen.


Det är mycket rönnbär och de är helt klarröda. Mycket rönnbär då blir det en sträng vinter, så sägs det väl?


Slånbär, dessa gjorde jag alltid likör av förr, numera är det ingen som dricker sådant, saft går ju också bra, men det dricks ju inte heller, men smaken är god tycker jag.

Bror Lasse kom och överlämnade båtnycklarna till oss, de har bestämt att åka hem under fredagen. Vädret hade blivit mycket bättre än vad som utlovats och nu blev det fart på oss. Vi åkte ut till Långsjö och körde iväg med båten en lång runda. Det blåste ändå en del och det blev rätt skumpigt, tänderna, njurarna, nackkotorna och sittknölarna låg risigt till. Vi körde ut till Gluppöbassängen och precis då försvann solen och det kom regndroppar och då försvann också lusten att lägga till. För mig blev det en ”bot”tur, det såg inte alls särskilt skönt ut att ligga på svaj därute och jag var riktigt nöjd med att komma tillbaka till Bosse. Det var en skön känsla, jag kan lätt  inbilla mig att det var bättre med båt, men egentligen tror jag inte det. 


Långsjö där båten ligger.



Lotsutkiken på Dyngö.


Gluppö.


Infarten till Långsjö.

Vi körde vidare till Fjällbacka och ställde oss på långtidsparkeringen utanför byn. Vi promenerade in och träffade Lasse med familj för att äta tillsammans deras sista kväll. Det blev Bryggan och jag åt en jättegod pizza. En härlig kväll att sitta där och ha det mysigt tillsammans.


Fjällbacka pizza, räkor, nypotatis, inlagd rödlök och dill, annorlunda och så god, en absolut favorit.




Idag har vi vaknat till ösregn och grå himmel igen. Vi som hade fått lite hopp om en härlig dag på någon ö. 

4 kommentarer:

  1. Skönt för dig att få liksom bekräftat att det är bättre i långa loppat med Bosse <3. Men jag förstår att det känns kluvet efter att ha haft båt hela ert liv tillsammans. Tror ändå att det här är en bra ide nu för er.( Inte bara för att det öppnar för att ni kan åka hem till oss lättare hihi!..) Vad läckra slånbären ser ut, såna har inte vi här vad jag vet. Kan man inte göra paj eller så på dom? Fint foto på ankaret.Ja den pizzan ser supergod ut, mysigt det ser ut. Ha nu en bra dag trots vädret! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja du har helt rätt, jag behöver bara bli påmind. Slånbären måste vara frysta först, förr plockades dom inte förrän efter första frosten. Jag tror inte att själva bären går att äta, man ska liksom lägga dom i blöt. Ja vi får försöka roa oss i väntan på nästa broder.

      Radera
  2. Åh, den pizzan skulle jag vilja smaka 😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ingenting i jämförelse med er meny!

      Radera