Translate

fredag 8 februari 2019

Mors födelsedag

Idag skulle mor fyllt 108 år om hon fått leva, vilket ju är rätt osannolikt vid denna ålder. Tankarna går extra mycket till henne denna dag även om jag tänker på mina föräldrar väldigt ofta.


Just när jag satt fram hennes foto fick jag sms från min syster med frågan om jag ville hänga med till Minneslunden. Jag skulle ändå precis ta en promenad så det blev jättebra. Jag missade Friskis imorse, vaknade för sent haha.


Jag gick hem till Anita och hängde med henne ut på gården. Det är så många minnen där. Anita bor i samma hus som vi flyttade till 1958 och denna trädgården skötte mor och far. Jag kan när somhelst se dem jobba här.


Förr var detta en bassäng med springvatten.



Vi fortsatte till Minneslunden och vår vackra kyrkogård.




Kyrkan har byggt ett växthus där det serveras kaffe på fredagar mellan 12-15. Tyvärr var vi för tidiga, men återvänder en annan fredag.



Vi fortsatte in till Kaptenens Trädgård.


Dagens bänk är denna lite annorlunda bänk, en annan dag ska jag prova den.



Här blommade vintergäcken och snödropparna.



Harald gjorde middagen idag, Köttfärslimpa efter principen man tager vad man haver. Det blev jättegott. Han hade i inlagd paprika, grönpeppar, soltorkade tomater och kryddor.


Jag bakade beställda maränger till kalas imorgon.


Ljusblåa skulle dom vara, men färgen höll inte riktigt i gräddningen, de är iallafall åt det blåa hållet.


Jag använder detta receptet, enkelt och fungerar bra. Maränger.

Då har vi fredag igen så jag får önska er alla en trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Varma fina minnen! Och en massa fina foton. Vad mysigt m kaffe där i växthuset, vilken ide👍🏻
    Härligt med alla vårtecken💚 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det såg så inbjudande ut där i växthuset med den vackra omgivningen. Kram

      Radera
  2. Mor hade födelsedag den 7 februari, 100 år och jag var på kyrkogården då. Bilden där Anita sitter, tulpanerna man ser där, är mina tulpaner till mor. Har en speciell plats
    där jag sätter blommorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstod att det var du Ingrid, visst är det fint där! Kram

      Radera
  3. Titte. Hoppas du förstod att det var jag som skrev.

    SvaraRadera