onsdag 12 september 2018

Vänbesök i Oxie

Igår gick det fel, vi hade länge planerat att köra till vännerna Micke och Ann-Marie, vi hade flyttat besöket en gång när det låg för nära efter Haralds ögonoperation, men nu var det dags. Harald var tveksam eftersom ögat blivit sämre, men vill ändå. Jag kände mig inte redo att köra i regnet. Det blev problem redan när vi skulle köra ut från vår parkering på gården trots att jag försökte lotsa ut honom. Efter ett tag sa han att det var svårt och när vi kommit till Viken gick det inte längre, vi fick vända hem igen. Parkerade igen med stort besvär och jag hämtade vår lilla bil, öste över sängkläderna från husbilen, upp igen med maten i kylen och sedan fick jag köra ner till Oxie utanför Malmö. Jag avskyr att köra bil, det vet ni, och ännu värre att köra i mörker så det fick bli en övernattning hemma hos vännerna. Vi var glada att vi kom fram utan att allt gått åt helvete säger jag bara.
Jaja, Micke och Ann-Marie tog emot oss i Almåsa Friluftsby där de köpt en kolonistuga, det verkar vara långseglarnas grej. Där ska de bo under en del av året och ha sin segelbåt på Kanarieöarna nu när de seglat tillbaka till Europa. Det är så fint och vilket område, jättestort, det är ett sånt bra pris och känns som ett riktigt hus. Jag är imponerad och skulle kunna bo så.

All inredning och all utrustning i huset var med i köpet, helt enormt.

När vi kramat om våra goa vänner satt det fint med kaffe och äppelkaka och jag kunde pusta ut.

Vi pratade och pratade och efter en GT var det middag.

Såna här små gröna paprikor, padroner, stekta i olja och ätes med flingsalt, så gott!

Vi fortsatte med god mat och fortsatte prata. Vi tittade också på bilder från en vandring i Colombia till den glömda staden och Koguiindianerna där. Så intressant, jag vill också haha!

Att sova i deras stora hus gick bra och vi fortsatte prata till frukosten. Vi har sovit ihop förr, vi seglade med dem på Kanarieöarna och i San Blas bland Kunaindianerna i Panama och haft så mycket trevligt tillsammans.

I början av oktober åker de till sin båt Eos igen och sedan har de sitt hus här när de åker hem. Perfekt.

En lång promenad genom området med våra sängkläder under armarna.

Det är väl oss de menar?

Almåsa Dansbana, en annan värld känns det som. Tack för ett härligt besök!