torsdag 22 november 2018

Vänbesök igår och idag fortsatt irritation

Igår hade vi besök av vänner och jag hoppades få tillbaka min dator idag och väntade med uppdatering. I alla fall så gick en del av dagen igår till matlagning och på eftermiddagen anlände Rolf och Lisbeth med sin husbil på hemväg från Spanien. Vi mötte upp dem i hamnen där de fick stå enligt hamnkapten.

Vi blev bjudna på ett glas bubbel och det var så roligt att ses igen. Kul att de ville stanna till i Höganäs på väg hem till Göteborg.

Så mysigt att sitta i husbil igen, nu börjar vi längta efter att komma ut och köra igen.

Vi gick hem till oss och åt middag. Först hade jag gjort en förrätt som jag faktiskt gjort förut, Bakad purjolök med getost och hasselnötter.

Till huvudrätt hade jag gjort Fläskfilé i krämig örtsås med tomater och serverade med klyftpotatis i ugn och inlagd gurka.

Efterrätten blev inte fotad, men det var Karamelliserade apelsinklyftor med vaniljkräm.

Pratet fortsatte i soffan med kaffe och nybakta muffins. Tack för en trevlig eftermiddag och kväll.

Jag har nog alldeles för mycket omkring mig just nu, det börjar kännas att jag inte orkar med mitt tempo längre. Nu får jag verkligen försöka bromsa allt jag håller på med. Resan till Egypten får bli en andhämtning innan jul. Imorse körde vi iväg strax före kl 7 för att Harald skulle till Aleris i Ängelholm. Mycket trafik i mörkret och vi blev påminda om att det är nu alla människor kör till jobbet! En viss tacksamhet infann sig.

Det börjar rätta till sig med Haralds ögon, det senast opererade ögat är helt ok och han ser jättebra på det och även på det högra. Sedan finns det lite rester kvar som irriterar men det kommer att försvinna på sikt. Han ska droppa det med cortison ett tag till och även båda ögonen med mjukgörande droppar eller något sådant. Ett besök till innan jul sedan hoppas läkaren att han kan släppa honom. Bara positivt alltså.
Vi fortsatte till Väla för att hämta min macdator, vi var alldeles för tidiga och fick vänta i bilen nästan en timme.

Jag fick tillbaka datorn i fint skick, tom och nytt batteri och blev av med en stor summa pengar också. Jag hade tagit med mig hårddisken och ville installera på plats. De tyckte dock att det kunde ta lång tid för mig att sitta där och försökte förklara för mig hur det skulle gå till så skulle jag göra det hemma istället. Ok, sa jag till slut. Väl hemma fick jag igång det och sedan cyklade jag hem till dotter Mia för att utföra mitt städuppdrag där. Jag behövde vara klar före kl tre eftersom vår fotoutställning på muséet hade fått bakläxa av muséet. Vi fick inte använda häftmässa som förstör deras väggar och nu hängde bilderna igen fritt flaxande hit och dit. Harald lovade följa med mig dit för att hjälpa till, jag fattade faktiskt inte hur jag skulle få de på plats. När jag kom hem från städningen skulle jag bara kolla att överföringen på min dator var klar och då kom den upp igen, startskivan är full! Jag bröt ihop!
På cykeln igen i alla fall och till muséet och då hade redan vännerna Claes och Bitte fixat mina bilder, så snällt av dom. Jag hade annars tänkt att jag packar ihop mina bilder, jag orkar inte. Harald behövde inte heller göra något. Sedan satt jag en och en halv timme med Apple Support och även de har svårt att fatta problemet. Nu ska jag tömma igen och måste sedan lägga över ett sak i taget som jag vill ha. De har lovat mig hjälp, men dagen tog slut idag och de ringer upp mig imorgon runt kl 10. Jag ska inte göra något mer än att försöka få igång min dator och tvätta i tvättstugan, jag måste ha en lugn dag, det känns som hjärnan kokar.