Translate

söndag 22 juli 2018

Hajstorp

Vi har nu tänkt följa Göta Kanal mot Stockholm. Fast vi tänker att nu ska vi se annat än vi gjorde med båt så blir det lätt såhär. Vi har ju gått Göta Kanal med segelbåt en gång, men det är en helt annan grej känns det som. Bäst att köra tidigt tänkte vi idag och kom till Hajstorp under förmiddagen, först på fel sida kanalen och fick köra en lång omväg. Bron över tog bara högst 3 ton så det fick bli en annan bro.


När jag för att anmäla vår ankomst undrade hon om jag bokat, bokat??? Det gör man väl inte på ställplatser? Jodå dom gör det här i Hajstorp, men vi hade turen att det fanns en plats kvar. Vi fick vänta till kl 12 innan bilen på den platsen lämnade. Vi hann titta lite på en slussning under tiden.



Ojdå här fanns visst invånare.





När vi väl kom på plats gjorde jag pannkakor till lunch och vi satt ute och njöt.



Vi tog en liten promenad i omgivningen, inte så mycket mer än slussen och ett hantverkshus med museum.



Hantverk att köpa och en utställning om bönders liv för 100 år sedan.





En sådan kniv åt alltid min far med, det fanns bara en och den var hans.


 


Mycket nostalgi med slussar för oss eftersom vi gått många kanaler genom åren, denna, alla till och från Medelhavet, Skottland, Dalslands kanal och samtidigt är jag glad att slippa.



Middagen ikväll blev Kokt falukorv med pepparrotssås och potatis, det var vansinnigt gott.


Den sista solen innan den gått ner ikväll. Här är helt otroligt vackert!

5 kommentarer:

  1. Så härligt att få läsa och se om er härliga resa! Jag drömmer mig bort med er igen😍 Tack för allt du delar med dig av! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lite ledsen är jag över att vi inte kör upp till er! Kram

      Radera
  2. Vad härligt ni har det! Så mycket ni får se och uppleva. Just nu är vi i Lerberget. Har varit med barn och barnbarn och badat på ert fina bad i Höganäs. Hälsa Harald. Kram ☉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, javisst är det fint där! Synd att vi inte är hemma, men det blir förhoppningsvis fler ggr. Ni har det väl oerhört varmt i Häggemåla! Kram och hälsa!

      Radera