fredag 20 juli 2018

Långsjö/Långeskär

Vi startade tidigt idag med att åka ut med Lasses och Heléns båt till brödernas barndomsö Långeskär. Den ön ligger längst ut i skärgården och med den lilla båten måste det vara fint väder. Vi var så glada över att få möjlighet att följa med dit ut.

Soligt och fint idag också, lite mera vind uppåt dagen och därför åkte vi tidigt.

Ett helt underbart klart vatten, lite kallare här ute, men så skönt.

Vattnet så klart som i Kroatien.

Vi tog en promenad/klättring runt ön och först träffade vi dessa campare som rodde kajak. De hade även en hund med sig i en egentillverkad låda på kajaken.

Vi såg senare när de paddlade iväg.

Först stod vi och tittade på den lilla smala viken där vi legat med våra båtar flera gånger. Det svider lite.....

Nästan längst ut i havsbandet ligger Långeskär.

På norra delen av ön är det fantastiska bergsformationer och olika stråk och med jättegrytor.

Här har vi brukat bada många gånger men idag var det inte så inbjudande, det hade börjat blåsa rejält även om det inte ser så ut.

Efter medhavd lunchfika och flera bad och någon liten tupplur så var det dags att åka tillbaka.

Hejdå Långeskär och Fjällbacka skärgård, hoppas vi ses igen!

När vi kom in igen till hamnen i Långeskär så låg vännerna Erland och Maria där på svaj med deras båt. Så roligt att träffa dom! Hoppas vi möts snart igen.

Senare åkte vi in till Fjällbacka. Först besökte vi Gullaboden för att fika. Det är ett sådant trevligt ställe och ett trevligt ägarpar, vi rekommenderar verkligen att besöka dem.

Det finns så mycket vackra saker att köpa om man är intresserad av antikviteter och har plats.

Vi köpte inget men fikade och satt där med fin utsikt och bara njöt.

De gör små pajer med olika bär som serveras med vaniljsås, så gott!

Efter fikat gick vi ännu en lång promenad i Fjällbacka.

Vi avslutade på Ackes, jag åt en räkmacka och de andra Halv Special.

Hemma igen spelade vi först Kubb som vanns av värdparet och sedan Bouleturnering som jag vann! En trevlig avslutning på dessa dagar tillsammans, vi har haft det så bra. Fem nätter på samma ställe, det är nog rekord! Imorgon kör vi vidare. Tusen, tusen tack för allt vi fått vara med om.