Translate

lördag 6 oktober 2018

Lördag och fotboll


Den var direkt riktad till mig.

Idag fick jag handla, Harald ska ju helst inte lyfta och bära och det började bli tomt i kylskåpet. Det var ju rätt trevligt, lite olika pratstunder och så. Men jag överlåter det gärna till Harald snart igen. Han ser iallafall hyfsat bra nu. Jag träffade dotter Mia som var på Folkparkens lekplats med sitt barnbarn Edith.


Nää, fotografera inte mig idag....


Jag fortsatte att gå ut till Lerberget och passerade nybygget på gamla idrottsplatsen.


Grannhuset är speciellt.



Jag tittade på KDFF:s sista hemmamatch


Här är barnbarnet Ebba in action!



Inte så stor publik, men lite fler blev det under matchen.




Tjejerna förlorade idag, det blev 3-1 mot Trelleborg. Dom kämpade väl och är så duktiga.


På hemvägen promenerade jag längs med aktivitetsstråket med bla väggarna för grafiti.



Här är det uppsatt ljus, dit ska jag och fota en kväll när det är mörkt.




Mina matlagningsdagar och jag gjorde en gulasch.

Värmande gulasch
2 vitlöksklyftor
2 gula lökar
2 tomater
2 msk olja
1 msk paprikapulver
1/2 msk oregano
1/2 msk kummin
3 köttbuljongtärningar
10 dl vatten
1 msk tomatpuré
1-2 msk vinäger
600 g grytbitar av fläskkött
200 g potatis
salt och peppar
ev hackad persilja och gräddfil till servering
Skiva vitlöken tunt. Hacka lök och tomater. Fräs lök och vitlök i oljan på låg värme tills löken börjar mjukna. Tillsätt övriga ingredienser utom kött och potatis. Blanda och låt koka upp. Tillsätt sedan köttet och koka under lock i 1-1 1/2 timme. Köttet ska bli riktigt mört. Skala potatisen och dela den i grova bitar, låt den sedan koka med i ca 10 minuter. Smaka av med salt, peppar.
Jag tog lite mer potatis och lite mer tomatpuré. Jag redde också lite med sån där såsmaizena eftersom jag tyckte det blev lite tunt och Harald gillar inte soppa (då får en luras lite). Jag tog också lite sambal oelek för lite extra sting. Så blev det gott till slut!

2 kommentarer:

  1. Den passar mig också! Kära söta🙈 Ja snart är han på handlingsturerna igen. Lät gott med den soppan, synd att barnen inte äter det😩 Får köpa en burk åt mig själv istället😂 Många fina bilder att njuta av, tack!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, hur ska vi knäcka den där oroskänslan? Jag tycker om soppa när den är sådär matig och den på burk är god! Kram

      Radera