Translate

lördag 27 oktober 2018

Ryds marknad

Genom åren har vädret den sista lördagen i oktober skiftat och i år är det kallt och regnigt, nästan lite snöblandat ett tag. Jag minns dock när det verkligen har snöat denna lördag. Jag är inte så intresserad av den där marknaden, men på något sätt tillhör den någon slags tradition. Den är nog lite på utdöende kändes det särskilt som idag. Jag gick en liten runda med dotter Mia så fick vi en pratstund under tiden.



Mia vann servetter på Väsby FK:s lotteri.


Lite blandat utbud här.






Det var skönt att komma hem till soffan och värmen igen och resten av dagen har jag bara myst med olika saker.


Harald gjorde middagen, en av våra favoriträtter, Korvgryta.

Korvgryta
5 hg falukorv
3 st morötter
3 st purjolökar
8 st potatisar
1,5 tsk salt 
vitpeppar
2,5 dl vatten
finklippt persilja
Ansa grönsakerna och skär dem i skivor. Ta av skinnet på korven och skär den i skivor. Varva korv och grönsaker i en gryta, salta och peppra, häll på vattnet och låt grytan koka tills grönsakerna är mjuka, omkring 40 minuter. Klipp persilja fint och strö den över den färdiga grytan.

4 kommentarer:

  1. Ja här snöade det igår men den är borta nu. Mysigt art gå där med Mia och sen få gå in i värmen hemma!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det kommer nog mera hos er framöver! Kram

      Radera
  2. Den korvgrytan gör jag också en och annan gång..Fick receptet av Lisbeth på 70-talet...:) Kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du rätt i, det var Lisbeths recept! Tack! Kram

      Radera