Translate

tisdag 22 november 2016

Juliga rätter

Igår på tjejträffen tyckte jag det passade med lite juliga rätter. Jag bakade en äppelkaka med pepparkakskryddor, det var en god kombination. Receptet är från Jennys Matblogg som jag tycker är en trevlig blogg.



Jag satte dit några pepparkakor som lite dekoration. Vid serveringen siktade jag över lite florsocker, blev nästan lite snökänsla. Vispad grädde med lite siktad kanel därtill.


Soppan jag hade var en Potatis- och purjolökssoppa med saffran. Receptet kommer från Receptfavoriter som också är en användbar blogg med massor av härliga recept.
Jag serverade krutonger till för att göra soppan lite mer matig. Krutongerna är enkla att göra själv och mycket godare än färdigköpta. Skär bara vanligt vitt rostbröd i tärningar och stek i rikligt med smör så det blir riktigt fin yta. Dessa kryddade jag bara med salt och peppar, men man kan ju lägga till vitlök eller annat om man tycker det passar.


Jag blev jättenöjd med maten, både god och vacker!

7 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut och som vanligt flödar din fantasi, men blev det bara dessa två i går? Soppa och äppelpaj till efterrätt? För mig hade det räckt, men ovanligt att se att du klarat av att endast bjuda på två rätter. Ta inte illa upp, men jag måste ju fråga då jag saknade lite bilder både på mat och dina vänner. Kramar.

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Ovan blev ju lie för fort skrivet för när jag kom längre ner här så ser jag dina vänner och får förklaringen till att du bjöd på 2 rätter och så klokt beslut ni tagit (tycker denna lata). Nu behöver jag inte tänka O vad duktiga ni är för nu skulle jag kunna ställa upp. Ha ha ha ja du vet ju vad jag sagt när vi träffats ute. Jag brukar ju bli riktigt matt av vilka fester ni kan ställa till med. Ha en fortsatt skön vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag vet, ibland går det lite för fort. Jag vill ju inte göra någon matt utan hellre ge inspiration. Var och en gör på sitt sätt och igår klarade jag av att bara bjuda på två rätter! Det gick precis lika bra. Kram

      Radera
  3. Ja nu säger jag det IGEN!! Tänk om vi bodde lite närmare varandra så jag också kunde få komma och mysa och äta hos och med dig!!
    Måste testa den äppelkakan , låter förföriskt god.... Men allt du gör ser ju gott ut. Ha en bra fortsättning på dagen min vän!!! KRAAM Anna ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, kom vet jag! Gör äppelkakan, väldigt lätt och går fort! Kram

      Radera