söndag 9 december 2018

Första dagen i Hurghada

Internetuppkopplingen här är inte att lita på, det går när det går kan en säga. När det fungerar så kommer först några bilder från igår när vi reste hit. Vi kan inte minnas att vi flugit med ett så trångt flyg tidigare, ja inget att säga om det, så mycket folk som möjligt i varje plan, mindre klimatpåverkan kanske. Men, det var verkligen inte lätt att få maten i sig, vi välte och spillde och inget var särskilt lätt. Innan vi kom på planet hade vi problem med incheckningen och allt möjligt annat. Jag tror att vi börjar bli för gamla för att fatta allt. Det är ju ingen service nuförtiden haha! Allt ska göras själv på olika apparater, herregud! Nej, snart behöver vi båda ledsagare, hitintills har jag varit ledsagare, men jag behöver nog en själv! Också detta att hålla reda på allt som är viktigt, ni kan inte ana hur många gånger vi var av med något och började härja. Alltså jag nästan döör. Vi somnade på flyget med vansinnigt ont i våra nackar, men när vi kommit fram, efter långa köer i passkontroller så öppnade vi en flaska bubbel för att fira och sedan sov vi gott.

Äntligen på väg.

Solen gick ner under flygningen.

Framme på hotellet.

Idag, söndag fyllde Harald år och jag uppvaktade honom på sängen med en marsipanpinne och ”luktegott” som jag köpte på Taxfree. Han fick ju egentligen denna resan, men lite till var ju kul. Frukosten var en liten besvikelse, jag älskar frukostar, men det var inte så mycket som föll mig i smaken trots massor av mat. Nåja, vi svälter ju inte precis, något eller rätt mycket går ner ändå.

Vi blev såklart fångade av honom som säljer spatjänster här på hotellet. Vi hade redan bestämt att Harald skulle ta en ordentlig kroppsbehandling och tvagning på grund av hans besvärliga psoriasis. Han försökte sälja in det till mig också och till slut tog jag en massage. Först var det ett informationsmöte med Apollo som vi var med på och sedan direkt till spaet. Jösses vilken massage och jag fick verkligen känna av mina ömma punkter, vadmusklerna och nacken, jag skrek faktiskt och inte slutade hon ändå. Efter det lyckades de övertala mig om en massage till, jag fick ner det till en till även om de tyckte alla dagar under vistelsen! Priset fick jag också ner till 25 euro.

Jag gick ner till våra solstolar som vi redan använt en liten stund och låg i solen och njöt med min bok. Harald kom efter några timmar efter hans långa behandling, vilken födelsedag han fått. Han hade sedan fullt sjå med att säga nej till flera massager. Vi har nästan glömt bort hur hård vi måste vara för att inte åka dit.

Jag tog mitt första havsbad, så härligt det är, så salt och ljuvligt. Det är inte särskilt varmt här och det blåser en frisk vind så efter badet frös jag faktiskt. Det är ändå skönt att det inte är alltför varmt, som en svensk sommar kan jag säga.

När vi kom upp på rummet låg denna på våra sängar, lite roligt!

Ikväll ska vi gå ut och äta gott hoppas vi och fortsätta fira Haralds födelsedag.