måndag 10 december 2018

Snorkeltur

Igårkväll gick vi ut för att äta och fira Haralds födelsedag, ja vi firade på olika sätt hela dagen haha. Vi gick till en restaurang som Apollo tipsade om, Granada.

Det var en riktig höjdare, trevligt ställe, trevlig personal och underbart god mat och allt till ett hyfsat pris. Middag med vars en stor öl, ca 210 kronor.

Jag åt grillad fisk med potatismos och en del annat, bästa på länge.

Harald åt en stor biff med ädelostsås, pommes och annat.

Det är inte bara bilar på gatorna här.

Ingången till vårt hotell.

Idag var det tidig morgon, vi stod på plats när frukosten öppnade kl 7. Före 8 blev vi hämtade för att åka med på en dyk- och snorklingsbåt. Detta var ett av våra mål med denna resan, att få snorkla igen på korallrev. Det är väldigt fina rev i Röda Havet och vi blev inte besvikna. Efter bilturen till hamnen där båten låg tog det ytterligare 1,5 timme ut till ett av de största reven. Under tiden fick vi lite information och vi kunde ligga på däcket eller sitta inne i salongen. Det blåste väldigt mycket och någon större värme är det inte här så det blev mest salongen. Vi har för lite varma kläder med oss, den saken står klart nu.

När vi ankrat på revet hoppade vi i för första rundan, först dykarna, sedan den mer snorklingsvana gruppen och där ingick vi och sedan de som inte snorklat tidigare samt barnen. När vi väl kom i vattnet var det lite varmare för då märktes inte vinden och vattnet höll ca 24 grader. Vi fick en jättefin snorklingstur. Vackra koraller i alla färger och fantastiska fina färgstarka fiskar. Alltså detta är så roligt. Harald filmade med sin GoProkamera och tog även några stillbilder.

Här är killen som höll ihop vår grupp, vi var bara fyra så det var inte så svårt.

Tillbaka till båten för lunch. Vi blev serverade en så god lunch med en köttfärsröra, ris, pasta, potatis, olika grönsaksröror, äggplanta och pizzabitar. Tillsammans med en flaska vatten och kaffe kostade det 10 euro för oss två.

Några stunders skön njutning på däcket.

Vi blev förflyttade till en annan sida av det stora revområdet och gjorde en tur till. Den första var nästan bäst, men även denna var bra, vi såg större fiskar eftersom närheten till djuphavet var mindre här. Det är ganska jobbigt att snorkla i vågor och ström med saltvatten i mun, näsa och öron, men såå värt allt vi får se i verkligheten. Harald fick också stora sår på båda fötternas tår av sina grodfötter, jag hoppas inte det blir problem av det. Inte bra med tanke på hans diabetes och blodvärden.

Efter detta var det båtfärd tillbaka till hamnen och buss till hotellet. Vi var tillbaka vid femtiden och möttes av denna ståtliga svan samt färska blommor som doftade så gott. Nu lite senare sover Harald som en stock.

Vi har inte wifi på rummet så jag går ner och sätter mig nere i receptionen. Där är mysigt att sitta så det går bra.

Imorgon ska vi på en ännu längre utflykt till bland annat Konungarnas Dal och blir hämtade 04.40 på morgonen och är inte tillbaka på hotellet förrän sent. Resten av veckan ska vi ta det lugnt!