onsdag 12 december 2018

Luxor, tempel och Konungarnas dal

Igår blev vi hämtade 04.40 och var tillbaka på hotellet strax efter 22.00, helt slut både jag och Harald. Men, vilken fantastisk dag och så mycket vi fick se. Vi fick med oss en frukostbag från hotellet och stannade efter några timmar på ett beduinställe där vi åt vår frukost. Där var det fullständigt svinkallt så det var snabbt gjort.

Solen gick upp!

På alla stopp under dagen var det försäljare som var mer eller mindre påträngande.

Innan vi var framme i Nilenområdet var det bara sten och sand i landskapet, men sedan blev det grönt.

Här flyter Nilen.

Vi åkte vidare till Luxor och till Karnak Tempel som byggdes för 3500 år sedan, det svindlar, jag fattar det knappt.

Vår guide på resan, en man från Egypten som talade skandinaviska. JALLA JALLA skrek han oavbrutet för att få oss samlade. Det var ett sådant tempo hela dagen så vi var helt snurriga.

Ingången till det gamla templet, allt var helt enormt, vilka upplevelser att få vara med om och historien är ju så intressant. Hur kunde de uppföra detta på den tiden?

Guiden berättade utförligt om alla statyer och kungar och allt annat.

Här syns de två obelixerna (?).

Så mycket inristningar överallt, helt otroligt.

De till och med fick dit olika färger som kom från naturerna.

Vi fortsatte bussturen mot Nilen där det går båtar över, längs med vägen passerade vi en massa andra gamla byggnader från samma tid som templet.

Så snabbt ner i en båt för färd över Nilen, tänk att vi åkt på Nilen också nu!

Vi skulle äta lunch på andra sidan och blev serverade en typiskt egyptisk buffé. Det ser rörigt ut men det vär väldigt gott, spännande att smaka. Under tiden vi åt maten körde bussen över den enda bron som finns över Nilen och hämtade oss där.

Vi körde vidare mot Konungarnas Dal och stannade först på ett ställe där de tillverkade Alabastersaker.

Denne man demonstrerade på ett väldigt roligt sätt, det var liksom en föreställning.

Fantastiska arbeten gör dessa män, guiden berättade att de kan varken läsa eller skriva och arbetar med detta sedan de är små.

Så kom vi in i Konungarnas dal och de gamla gravarna som också byggdes för 3500 år sedan.

Detta är nog det mest fantastiska vi sett någonsin, gravarna låg i långa gånger under jorden. Vi fick gå in i 3 gravar.

Väggarna i gravarna var täckta med hieroglyfer, helt helt enormt att se. Tänk er att detta gjordes för 3500 år sedan.

Vi fick se ytterligare ett tempel Al-Deir Al-Bahari Temple.

Efter allt detta återstod 4,5 timmes bussresa tillbaka till Hurghada och hotellet. Vilken dag, en dag vi alltid kommer att minnas. Totalt uttröttade blev vi också haha!

Jag fick nog inte skrivet allt jag tänkt för vi sitter samtidigt och pratar med ett engelskt par här i receptionen. Det fick bli som det blir.