Translate

tisdag 25 december 2018

Julafton

En ny tradition är startad medan andra faller ifrån, så är det nuförtiden. Den nya gillar jag, på barnbarnet Jonathans initiativ blev det julbad. Några av oss bastade också medan familjen Sjöberg badade direkt utan bastu. Jag var själv lite tveksam eftersom jag fortfarande inte är bra, men är egentligen helt övertygad om att inget förvärras av ett bad. Jag doppade iallafall inte huvudet, mina öron klarar det inte.


Barnbarnsbarnet Alice var så modig, hon hade bestämt sig för att bada, men ingen trodde egentligen att hon verkligen skulle göra det.







Jonathan och Hanna serverade oss all lite glögg efter badet. En helt underbar julaftonsförmiddag.

Vid tvåtiden cyklade Harald och jag ut till Strandbaden och familjen Sjöberg. 


En fin isljuslykta som Alva och Alice gjort stod utanför dörren.



Vi blev serverade glögg och goda saker medan vi samlades och sedan gjorde Kalle Anka sitt på TV. Jag avstår gärna från det och kunde hjälpa till med julbordet.



Förutom Jonathan, Hanna, Alva, Alice och Edith kom barnbarnet Ellinor med sin familj, Johan och Evy, dotter Mia och svärson Jonas, svärdotter Petra och barnbarnen Amanda och Ebba också jag och Harald.





Det var så mysigt överallt hos dem.







När Kalle Anka var slut fick vi besök av tomten och alla fick vars en klapp av honom.


Kommer tomten?









Jalla, jalla


Mycket kramar blev det haha!


Årets julklapp!






Äntligen dags för julbordet.


Goda hembakade bröd av olika slag.


Min favoritdel, så goda sillar, ägg, lax och ål.



Jansson och sedan får det övriga vara för min del. Jag tycker om alltihop, men orkar inte, ska ta igen lite idag.






Efter maten fortsatte vår julklappsutdelning.











Ingen orkade gröten så vi tog Julklappsspelet direkt.





Kul som vanligt!


Vi lyckades trycka ner lite gröt också, en gryta med vanlig risgrynsgröt och en skål med Ris a la Malta.



Precis när vi gett upp fick Jonathan mandeln. Grötpresenten var Svennes memorarer så det var ju tur att han fick den.


Vad gjorde vi sen? Dansade runt granen och plöjde igenom alla visorna. Jag och kanske någon mer var helt slut efter denna dagen.




Så mycket tack till er alla för ett underbart julfirande. Jag är så glad och tacksam för vår härliga familj!

4 kommentarer:

  1. Tack själv för ett fartfyllt julfirande💛

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag står ju inte precis för det fartfyllda just nu haha!

      Radera
  2. Sammanfattas rätt och slätt med Glädje och KÄRLEK!!! Kram❤️❤️❤️

    SvaraRadera