Translate

måndag 7 mars 2016

Måndag

En riktig måndag känns det som, när energin är stark och det är nya tag. Regnet fortsatte att ösa ner, "står som spön i backen" som vi sa när jag var liten. Jag satte mig vid scrapbordet istället och gjorde en layout till The Studio Challenges. Deras senaste utmaning skall handla om Heros. Jag funderade ett tag och bestämde mig för att göra en layout med min far. Han kämpade verkligen hela livet och efter en lite stökig ungdomstid träffade han mor när han var ca 30 år och sedan var det bara familjen han gjorde allt för. Det är många minnen som dök upp när jag höll på med denna, både glädje och ledsenhet.


Fotot här är från hans sista sommar i livet och han är redan märkt av sin sjukdom. Han dog i lungcancer i september 1993. Denna sista sommar var han ofta hos oss i trädgården och tog en fika, jag hämtade honom i rullstol när han inte orkade gå längre. Far älskade blommor och han hjälpte mig att anlägga vår trädgård efter att jag och Harald byggde hus 1988. Därför kändes det så bra att han kunde ta sin fika där. 
Jag använde vit CS med mycket mist och några olika papper i "förrådet". Några tags bakom som jag dokumenterade på, träfåglar och de fina trähjärtan som jag fått av min scrapvän Anna. Mycket blommor som jag annars inte använder så ofta. 

Regnet höll upp ett tag och då passade jag på att gå en promenad.







Här kommer min syster i rask takt, vi möttes och fick en pratstund. Egentligen skulle jag gå med henne ikväll på en författarföreläsning, men jag känner mig lite trög just nu och hade inte lust.


Lite ljuspunkt iallafall. Inte ens mina foto blir bra, ingen skärpa och ingen riktig inspiration att hitta motiv.

10 kommentarer:

  1. Fint kort, minns Morfar mest i kökshörnan med pipan. Eller när Mormor var bortrest och han skulle bjuda mig på falukorv och stekte den med plasten på :) men åt gjorde vi..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag ihåg, blev liksom en skröna, var inte mor hemma så åt och drack han med samma porslin för att slippa diska haha!

      Radera
  2. Fin layout med din käre Far Oscar, jag minns honom så väl, i mitt minne var han lugn och lite underfundig, Och nu är du lite tramsig för korten är det ju inga fel på. Mycket fina motiv, det ser ut att vara ett gäng strandskator som fryser, visste inte att dom redan har kommit hit. Men våren är ju här vilken dag som helst...Kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå Gunnel, strandskatorna har kommit - och gravänderna. Och på land sjunger lärkorna.../Anita

      Radera
    2. Du har helt rätt Gunnel, underfundig är ett bra ord om honom. Bra att du skriver det, att jag är tramsig, att vara med i Fotoklubben är både bra och dåligt för mig som alltid haft prestationskrav på mig själv. Det ska ju vara roligt att fota! Och fåglarna har syrran rett ut!

      Radera
    3. Jag får visst aktivera mig mera i naturen..hade bättre koll när jag jobba..Nu är jag mest inne och odlar mina krämpor...låter hemskt men jag kommer igen snart... Gunnel

      Radera
  3. Jaaa!!! Håller med Gunnel jag, fina foton ju!!! Och snödroppar!!! Vi har allt bara SNÖ vi ;-) Vilken helt underbart snygg layout du gjort med din fina pappa. En riktig Christel layout med härliga färger och papper/dekos och en perfekt komposition. Alltså du är så makalöst duktig!!! Tänk om vi kunde få scrappa ihop någon gång så jag får se hur du går tillväga och tänker.... Och prata och fika förstoss:-) Ha en härlig dag kära du!!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror att vi tänker väldigt lika och jag tar sådan tid på mig. Idag har jag hållit på jättelänge och bara provat en massa saker, ibland är det frustrerande och ibland bara sitter det där. Även om ni har snö så är det ju så vackert hos dig, fotot idag var ju helt makalöst. Men, i em har det varit vår här! Kram

      Radera
  4. Wonderful page - the background work and embellishment really flatter that photos. And I enjoyed your snapshots as well.

    SvaraRadera
  5. This whole page looks as if it could take flight. Just beautiful! Love how all the colors pop on your field of white! Thanks so much for playing along with us in The Studio! And your other photos are simply beautiful. I've tried and tired and tired to get lily of the valley to grow in my garden. It just gets too hot here.

    SvaraRadera