Translate

fredag 25 mars 2016

Påskfirande

Innan påskfirandet tar vid så börjar jag med en layout idag. Den är till Lasting Memories, de har tema "Welcome to the Oscars" denna månaden och i veckan är det "Famous Movie Or Actor(s) Quote". För ett tid sedan fick jag två skisser av min scrapvän Anna, en har jag redan tolkat och nu blev det dags med den andra.


Jag valde ett citat från Roy Schejker i filmen "Hajen". "You´re gonna need a bigger boat". Fotot är på en Maxi77, S/Y Martina som vi seglade i 10 års tid. Hon var vår första båt tillsammans och här på fotot ser det verkligen ut som om hon helt försvinner i vågorna så en större båt blev det så småningom. Jag gjorde cirklar istället för Annas trianglar annars följde jag skissen, en jättefin skiss. Vit CS och papper från American Craft. Dokumentation på tagen som är under fotot.

Jag tog en promenad i vårvädret på morgonen.


Jag gick ut till Lerberget, tänkte kolla om husvagnarna börjat komma på plats. De brukar vara där till påsken, men påsken är ju tidig i år och har var fortfarande helt tomt.


En segelbåt!





Jag såg mina första tussilago i vägkanten, hästhov som vi sa när jag var barn. Ett riktigt vårtecken.

Hemma igen gjorde jag en Janssons Frestelse till kvällens påskfirande. Jag använder inget recept utan har det i huvudet efter många års tillagande. Jag tycker själv att mina Janssons blir goda och delar med mig hur jag gör.


Jag steker först 3-4 gula lökar så att det blir mjuka utan att bli brända.


Jag bottnar en smord ugnsform med ett lager strimlad potatis. Jag lägger sedan på löken och ett lager ansjovisfiléer från 1 burk. Ytterligare ett lager potatis och häller över all lag från burken. In i ugnen 200-225 grader i 10 minuter. Därefter häller jag på vispgrädde så mycket att det gott och väl täcker halva innehållet, snåla inte där. Strö över lite skorpmjöl och in i ugnen igen ca 40 minuter.


Fram emot kvällen var vi bjudna till dotter Mia och sambo Jonas tillsammans med familjen Sjöberg och Jonas mamma Elsa. Jonathan, Hanna och töserna åkte sedan till Haverdal och sommarhuset där för att fira med Hannas familj.


Vi möttes av söta påskkärringar, barnbarnsbarnen Alva och Alice som fick sina påskpresenter innan vi målade ägg.



Jonathan satte ribban med att måla HIF ägg och vi andra kontrade med IFK Höganäs och KDFF. Töserna valde färger, Alice gult och Alva blått såklart.




Fast här har Alice bytt till grönt. Stor koncentration.





Sedan var det dags för mat och så mycket gott.



Detta hoppar jag över, men det är flera som inte äter sill och ägg. Mia hade gjort köttbullarna och även skinkan och majonnäsen nedan.




Alla de underbara sillsorterna fick jag aldrig fotat. Jonas hade handlat på Mölle Fiskrökeri, ååhh så gott det var.


Kan vi inte ta påskägget först? Dessa innehöll Lollo till Alva och Bernie till Alice och det blev verkligen kvällens höjdpunkt.








Samma pose haha! Pyjamaser på och tandborstningen avklarad.


Tusen tack för ett trevligt påskfirande och allt gott. Underbart att få vara med er alla!

5 kommentarer:

  1. Tack själva för ett roligt påskfirande! Påskkärringarna var bedårande💛💛

    SvaraRadera
  2. Fabulous layout...I love the quote that you choose! Perfect for your layout! I always love your photos and stories! Thanks for playing along with Lasting Memories!

    SvaraRadera
  3. Ohhh!!! Vad mycket gott och vad härligt att fira lite tillsammans :-) OCH vad roligt att du tar dig tid och tolkar min andra skiss också ♡ Och vilken tolkning sen!!! Ingen idé att försöka få till något som kan mätas med din härefter :-) Tok gillar verkligen din layout :-) Fortsatt trevlig påsk!!! KRAM

    SvaraRadera
  4. Beautiful layout! I love the colors and papers that you chose, and what a fun title! Thanks for joining us at Lasting Memories!

    SvaraRadera
  5. You have such a great sense of humor! The quote was perfect for the layout! And if I may say - it is such an amazing layout too! Your attention to detail is spot on! Great work! Thank you so much for participating again at Lasting Memories! Keep the fabulous work coming - please!

    SvaraRadera