Translate

lördag 23 december 2017

Lillejulafton

Aldrig pratas det så mycket om traditioner som på julen och vi har ju mycket traditioner på olika sätt i alla familjer. Nuförtiden varar våra traditioner ca ett år sedan är det nya, vi får hela tiden tänka om och anpassa oss till förändringar. Jag har inget emot det, tvärtom, jag tycker det är ganska befriande. Jag har nog aldrig gjort så lite som denna julen och jag bryr mig inte så mycket. Just idag har jag dock undrat varför jag inte har blivit färdig att baka pepparkakor, saknar dom lite, men dom kan ju bakas efter jul också. En tradition som vi dock hållit fast vid är att vi har julaftons kväll tillsammans med dotter Mia och sonen Joel med familj, det har liksom blivit den fasta punkten som bara blev bruten när vi var ute och långseglade. Då firade vi en jul i Las Palmas på Gran Canaria, 2008 och en på Grenada i Karibien, 2009.


Las Palmas, då satt vi nere i vår båt på julaftons kväll, men dagen efter badade vi i havet på Las Canteras.


På Grenada hade vi ett stort gemensamt julbord på däck tillsammans med goda vänner.




Här var allt uppätet och livat och glatt ser det ut som. Nog med nostalgi nu, men vilken rolig tid det var.

Idag fixade jag med lite matförberedelser. Imorgon ska vi ha kalkon, ja det finns dom som absolut måste ha det och då tar vi det haha! Jag cyklade hem till dotter Mia och vi hjälptes åt att få kalkonen i ugnen.


Fem och ett halvt kilo kalkon, det tar sin lilla tid. Vi använder detta receptet som jag lagt ut tidigare.



Tillbaka hemma kokte jag risgrynsgröten, i år skall det vara Ris á la Malta så den måste vara kall till imorgon. Jag koker efter receptet på rispaketet.


Jag bakade ett enkelt bröd som är gott till julmaten, ett tog jag med till Mia i en fin julpåse.



Jag gjorde Janssons Frestelse, en till Räddningstjänsten och vars en liten till Mia och mig.

På cykeln igen i den hårda vinden som var idag, inget kul precis, jag fick hoppa av cykeln och gå halva vägen.


För någon helg sedan var jag på en liten konstutställning i Lerbergets hamn och köpte en liten rakubränd vas som en tidigare kollega, Lotta Arborelius gjort. Denna fick nu Mia med planterade pärlhyacinter. Skulle vara med imorgon, men hon fick den redan idag. Den är så fin.


Jag skar upp kalkonen och gjorde såsen så är detta bara att värma imorgon. Ledsen för frisyren haha!


Det blev också en mysfika med Mias godis. Hon hade gjort några nya sorter och den rosa var bara så god, pepparkaksdeg inuti mandelmassa doppad i choklad, mmm säger jag bara.


Jag cyklade ner om hamnen på hemvägen, det var en fantastisk himmel ikväll.




Eftersom vi inte ska ha julmat imorgon så hade maken och jag bestämt att äta det ikväll.



Mitt goda


och Haralds goda.


Så smakade vi svåger Dans svart vinbärssnaps!


Jag och Harald hade lite julklappar till varandra, så mysigt.


Jag fick en spikmatta som jag önskat mig länge, en ansiktsbehandling och en termometer till matlagningen. Så fina julklappar, blev så glad. Harald fick en klocka och ett par mysbyxor att ha i Boris.



Jaa, där kom dom, två A som jag gissade rätt på, Spa Varberg, det ska Mia och jag göra efter juldagarna! Det ska bli så mysigt och skönt. Vilken adventskalender jag har roat mig med, imorgon är sista morgonen! Hon är bara helt underbart snäll mot mig!

4 kommentarer:

  1. Ursäkta frisyren säger du, titta på min då😂

    SvaraRadera
  2. En massa härliga bilder att njuta av!!! Inklusive frisyrerna😘😘 ♥️ KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, haha! Blir jag riktigt gammal får jag nog skaffa peruk!!!! Kram

      Radera