Translate

fredag 15 december 2017

Syskonmiddag

Nya rätter idag till kvällens middagsbjudning, det är alltid så roligt att prova nya recept. Jag började direkt på morgonen och förbereda lite, men allra först öppnade jag dagens "påse" i adventskalendern.


Tyvärr ingen vinst, men hade det varit det, en rejäl sådan, då hade Mia och jag rest till New York! Synd!

Jag klädde vår hängande julgran som Harald satte upp igårkväll, det blev bra.


Idag hade jag nog lite mera ork för jag fick för mig att cykla ut till Strandbaden till barnbarnsfamiljen för att hälsa på och lämna julkortet. Tänkte jag tar elcykeln så går det fort, inte sjutton var batteriet laddat, nej och den nya gröna har ingen luft i hjulen så det blev den gamla beprövade cykeln. Vädret var lugnt och fint så det gick bra ändå. En mysig fika med Hanna medan Alva och Alice lekte och Edith sov. 


Deras fina julgran är på plats.




Hem igen som tusan och fortsatte med maten.


Vi startade med lite glögg.


Haralds moster Ami och syster Inger.


Haralds syster Karin med make Dan.


Ingers make Peter.


Också mannen himself!


En jättegod förrätt, den ska jag göra fler gånger, Kallrökt lax med getost toppad med valnötter.


Huvudrätten glömde jag foto så jag tar bilden från receptet, Fläskfilégryta  med färsk pasta och en sallad. Jättegod den också, jag tog även en färsk chilifrukt i grytan och minskade lite på sambal oeleken.


Till efterrätt hade jag kakan från i onsdags, Saffranskolapaj. Idag serverade jag den med Kanelmarinerade apelsiner och vaniljglass. Det blev godare med detta till, perfekt smakkombo.


En jättetrevlig kväll och diskussionerna gick höga haha!



Vi fick så mycket gott och fint av våra gäster, tusen TACK!

2 kommentarer:

  1. Ååhhh!!! Vad myyysigt!! Både fika m Hanna och middagen !!! Härlig dag!! KRAAM

    SvaraRadera